Videre til indhold. |

Hop til indhold
Sådan vil denne side se ud når den bliver printet. Dog uden denne boks.
Annullér print og gå tilbage til siden.
 

Tilbage til menuen

Gode resultater når gigtpatienter underviser kommende læger

17 gigtpatienter underviser medicinstuderende, fysioterapeuter og ergoterapeuter. Det har vist sig at være en meget vellykket undervisningsform.
Hvem ved mest om, hvordan det er at have gigt?
Det gør mennesker, der har levet med sygdommen i årevis. Derfor driver Center for Klinisk Uddannelse, på Rigshospitalet, i samarbejde med Gigtforeningen, projektet Patientinstruktører i reumatologi, hvor 17 gigtpatienter underviser studerende og sundhedspersonale i sygdommen.

Patienterne skal inddrages
Projektet er et eksempel på Region Hovedstadens interne uddannelsespolitik, som sætter fokus på patientinddragelse.

Godt at møde patienterne på en uformel måde
- Når medicinstuderende og andre møder patientinstruktørerne, kan de få svar på alt det, der hører med til et liv med gigt. Hvad gør det ved livskvaliteten? Hvordan lever man med, at man ikke kan de ting man kunne før? Hvilke hjælpemidler fungerer bedst? Og alt muligt andet, fortæller projektleder Ann-Helen Henriksen.

Glade deltagere
Evalueringer viser, at deltagerne er rigtig glade for at få lov til at møde patienterne på en uformel måde. Sammen med patientinstruktørerne har de mulighed for at slippe den professionelle rolle, de har, når de møder patienterne på de almindelige praktikophold.

Patienten som helhed
- Jeg fik rigtig meget ud af at høre sygehistorien fra patienten selv i en situation, hvor man havde lov til at lægge alle kortene på bordet og udstille sin uvidenhed. Det har hjulpet mig til at forstå, hvordan en kronisk sygdom påvirker alle levevilkår og se patienten som en helhed frem for kun at fokusere på symptomerne, fortæller medicinstuderende Tobias Todsen, fra Københavns Universitet, der er en af dem, der har oplevet den utraditionelle undervisningsform. 

Ny forskning
Den nyeste forskning fra Center for Klinisk Uddannelse viser, at denne måde at undervise på gør fagpersonerne bedre til at tage udgangspunkt i og lytte til den enkelte patient.

Konceptet kan udvides til andre patientgrupper
Indtil videre er de 17 patientinstruktører fra projektet de eneste i Danmark, der underviser på denne måde, men projektleder Ann-Helen Henriksen håber, konceptet breder sig til andre fagområder.

Flere patienter skal undervise
- Patienter, der underviser patienter er meget udbredt herhjemme, fortæller hun, men patienter der underviser sundhedspersonalet er stadig meget nyt i Danmark. Jeg tror, vi kan få meget ud af at udvide patientinstruktør-konceptet til andre patientgrupper med kroniske lidelser – f.eks. diabetes,- hjerte- og lungesygdomme.

Fakta:

  • Center for Klinisk Uddannelse er et samarbejde mellem Region Hovedstaden og Københavns Universitet.
  • De 17 patientinstruktører kommer fra hele landet og er organiserede i Gigtforeningen.
  • Målgruppen for projektet er praktiserende læger, medicinstuderende, fysioterapeuter og ergoterapeuter, som beskæftiger sig med gigtpatienter
  • I 2011 underviste projektets patientinstruktører i alt 684 kursister fordelt på 33 kurser over hele landet
  • Undervisningen foregår på uddannelsesinstitutioner, fysio- og ergoterapeut skoler, universiteter og hospitaler og varer sædvanligvis tre timer.
  • 2 speciallæger i reumatologi fungerer som faglige mentorer for projektet.
Yderligere oplysninger:

  • Ann-Helen Henriksen, Projektleder, tlf. 35 45 54 18, email: ann-helen.henriksen@rh.regionh.dk
  • Connie Ziegler, Daglig leder af patientinstruktørerne og patientinstruktør, tlf. 39 77 80 38, email: cziegler@gigtforeningen.dk
  • Tobias Todsen, medicinstuderende og kursusdeltager, tlf.51 84 74 68
  • Pressevagten i Region Hovedstaden, tlf. 70 20 95 88
Webredaktør
Regionhovedstaden
Email: