Videre til indhold. |

Hop til indhold
Sådan vil denne side se ud når den bliver printet. Dog uden denne boks.
Annullér print og gå tilbage til siden.
 

Tilbage til menuen
26-06-2012

Patienter meddesigner sundhedspersonalets efteruddannelse

Det sker som led i Region Hovedstadens interne uddannelsespolitik
Patienterne er eksperter i eget liv
I erkendelse af, at patienterne er eksperter i eget liv, inviterer Region Hovedstaden patienterne med i udviklingen af kompetenceudviklingsforløbet BRO. Det står for Brugerinddragelse, Relationer og Overgange og er et efteruddannelsesforløb til sundhedspersonalet fra regionens hospitaler og kommuner.

Patienter med i planlægningen af kompetenceforløb
Konkret betyder patientinvolveringen, at man i planlægningen af BRO-forløbet har bedt tre repræsentanter fra forskellige patientforeninger om at deltage i projektgruppen, der står bag.

Stærk og ambitiøs uddannelsespolitik skal styrke patientbehandlingen
Marianne Stendell, formand for Region Hovedstadens udvalg for fremtidens uddannelse og forskning (S) siger: 

- Vi har en stærk og ambitiøs uddannelsespolitik her i regionen, der understøtter og udvikler morgendagens sundhedsvæsen, så vi skaber den bedst mulige patientbehandling. Med BRO har vi haft et stort ønske om at få patienterne så tæt på beslutningsrummet som muligt. Deres stemme har været afgørende for at skabe de bedste betingelser for en uddannelse, der ønsker at træne deltagerne i at inddrage, lytte til og anerkende patienterne og borgerne som vigtige samarbejdspartnere i behandlingen.

Samarbejde mellem hospital og fire kommuner
Første BRO-forløb starter op på Herlev Hospital samt i Furesø, Egedal, Ballerup og Herlev kommuner. Deltagerne, som oftest er sygeplejersker, ergo- og fysioterapeuter deltager i det fælles BRO-forløb.

Fokus på ældre medicinske patienter
Her lærer de med og om hinanden med fokus på blandt andet, hvordan indlæggelser, udskrivelser og visitation af regionens ældre medicinske patienter kan styrkes, at genindlæggelser forebygges, og at patienterne oplever at blive inddraget i egen plan og behandling. Deltagerne lærer blandt andet om metoder i brugerinddragelse. 

Patienten skal opleve sammenhæng 
Formålet med BRO-forløbet er, at patienten skal få oplevelsen af at være ekspert i sit eget liv og opleve en sammenhæng og kontinuitet i hele behandlingsforløbet.

Jeg er et menneske, ikke en sygdom
- Tidligere har der manglet et tydeligt patientperspektiv. Der er blevet gjort en masse i arbejdet for os patienter, men ikke med os patienter, og derfor har indsatsen ikke været målrettet nok. Overordnet føler jeg ikke selv, at jeg er blevet mødt som patient i sundhedssystemet, men snarere som en sygdom. Der er ikke på tilstrækkeligt niveau blevet taget hensyn til mine ønsker, og det håber jeg, at BRO-forløbet kan være med til at ændre på, siger Jette Bay, der er brugerrepræsentant for Scleroseforeningen og selv lider af sclerose og diabetes.

Brugere håber at åbne regionens øjne
Hun mener, at det er vigtigt, at regionen får øjnene op for den værdi, der er i at inddrage patienterne lige fra starten, så der ikke senere hen opstår situationer, hvor forløbet besværliggøres ved at skulle ændres eller rettes til.

Historisk inddragelse af patienter
- Det er første gang i Region Hovedstadens historie, at vi patienter sidder med så højt oppe på det organisatoriske plan, og det er helt fantastisk, siger hun.

Efterlyser bedre videndeling i sundhedsvæsenet
Selv har Jette Bay arbejdsgangene i sundhedssystemet tæt inde på livet, og derfor kan hun bidrage med erfaringer fra sit eget liv, når projektgruppen bag BRO mødes.

- Mine blodårer er blevet ødelagt, fordi jeg fået taget så mange blodprøver på forskellige afdelinger, der ikke samarbejder med hinanden. Min egen læge har heller ikke adgang til mine blodprøvesvar, hvilket skaber en sektorovergangsproblematik. Så både for min og for sundhedsvæsnets egen skyld, ville det være en god ide, hvis afdelingerne deltes om blodprøvesvarene. Det er blot et eksempel ud af mange, jeg som patient kan bidrage med til BRO-forløbet, siger Jette Bay.


Yderligere oplysninger hos:

  • Marianne Stendell, formand for Region Hovedstaden udvalg for fremtidens uddannelse og forskning, tlf. 23 41 01 57
  • Winnie Quarshie, projektleder i Region Hovedstadens Enhed for Uddannelse, tlf. 38 66 60 46
  • Jette Bay, Scleroseforeningen, tlf. 21 63 16 61
  • Pressevagten i Region Hovedstaden, tlf. 70 20 95 88