Videre til indhold. |

Hop til indhold
Sådan vil denne side se ud når den bliver printet. Dog uden denne boks.
Annullér print og gå tilbage til siden.
 

Tilbage til menuen
06-06-2012

Svært at komme igennem til lægen

Hver tiende patient oplevede, at det var svært at komme igennem til lægen

Regionsrådsformand Vibeke Storm Rasmussen konstaterer, at en undersøgelse af patienters tilfredshed viser, at hver tiende af patienterne oplevede, at det var svært at komme igennem til lægens praksis.

18% blev ikke svaret indenfor 10 minutter
En anden analyse viser, at praktiserende lægers telefoner i 18 procent af tilfældene ikke blev svaret indenfor 10 minutter.

Lægen skal kunne træffes mellem kl. 8 og 16
Men overenskomsten med Region Hovedstaden fastsætter, at lægen (eller lægens personale) skal kunne træffes på telefonen mellem kl. 8 og 16 eller at der skal være en telefonsvarer med en henvisning til anden læge.

Patienter er tilfredse med lægen
- Patienterne er generelt tilfredse eller meget tilfredse med lægen, ellers ville flere formodentligt benytte muligheden for at skifte, siger regionsrådsformand Vibeke Storm Rasmussen.

Regionsrådet vil sikre, at man kan få fat i sin læge
Hele Regionsrådet er optaget af at sikre, at patienterne kan komme igennem til lægen, når der er behov – og at man også senere hen i livet kan holde fast på egen læge, også selvom man bliver handicappet eller gangbesværet, fortsætter hun.  

Almen praksis skal udvikle sig
Vi er nødt til at finde nye måder at håndtere almen praksis i de kommende år. Vi ser, der vokser nye, spændende alternativer frem og Region Hovedstaden skal med på den vogn.



Fakta om undersøgelserne:

Patienters oplevelser af akutbetjeningen hos deres praktiserende læge
Telefonsurvey blandt 1295 patienter – Marts 2012

  • Patienttilfredshedsundersøgelsen viser, at hver tiende patient oplevede, at det var svært at komme igennem til lægen.
  • Undersøgelsen fokuserede på borgere, der henvender sig akut til lægen.

Telefonisk tilgængelighed i almen praksis
Undersøgelse af muligheden for telefonisk kontakt blandt samtlige læger i Region Hovedstaden – Marts 2012

  • Analysen viser, at praktiserende lægers telefoner i 18 procent af tilfældene ikke blev svaret indenfor 10 minutter.
  • Undersøgelsen fokuserede på alle praktiserende læger i Region Hovedstaden

Begge undersøgelser er foretaget af Enheden for brugerundersøgelser.


Yderligere oplysninger hos:

  • Regionsrådsformand Vibeke Storm Rasmussen, Region Hovedstaden, tlf. 43 64 25 21 (hjemme)
  • Pressevagten i Region Hovedstaden, tlf. 70 20 95 88