Videre til indhold. |

Hop til indhold
Sådan vil denne side se ud når den bliver printet. Dog uden denne boks.
Annullér print og gå tilbage til siden.
 

Tilbage til menuen

Misbrugspolitik

Misbrugspolitikken er en rammepolitik for alle regionens virksomheder. Det er virksomhederne, der skal føre politikken ud i livet gennem lokale principper og initiativer. Der er også udgivet en vejledning til politikken.

Region Hs grundlæggende principper i forhold til misbrug

  • Misbrug er uacceptabelt og uforeneligt med arbejdet
  • Misbrug skal forebygges
  • Misbrug skal imødegås med en tidlig indsats
  • Ansatte med misbrugsproblemer skal ydes hjælp og støtte

Misbrugspolitikken slår fast, at det grundlæggende ikke er acceptabelt at være påvirket på arbejde. Derfor handler det om at hjælpe og støtte den enkelte misbruger til at komme ud af sit misbrug, så man kan fastholde den ansatte på arbejdspladsen.

Politikken beskriver vores ansvar

  • Lederen
    Hvor er der mistanke eller problemer med misbrug skal lederen bla. være opsøgende, deltagende og motiverende for at få stoppet misbruget. Men lederen har også ansvar for at forebygge i form af et godt arbejdsmiljø.
  • Kollegaen
    Som kollega har man ansvar for at hjælpe og støtte en kollega til at komme ud af et misbrug. Det kan også være nødvendigt at gøre ledelsen opmærksom på en kollegas misbrug for at skaffe hjælp eller for at sikre patienter eller brugeres tryghed og tillid.
  • Misbrugeren
    Den ansatte med misbrug har ansvar for at komme ud af misbruget. Det skal foregå via dialog, så der kan laves en handlingsplan. Hvis man ikke kan overholde den aftalte plan, kan det få konsekvenser for ens ansættelse.
Webredaktør
Koncern Organisation og Personale
Email:IG3@ujvcXgV.dk