Metoder og værktøjer

​Dansk Institut for Medicinsk Simulatio​​n benytter sig af flere metoder og værktøjer for at understøtte kursisternes læring. Instituttets viden om medicinsk pædagogik øges kontinuerligt, dels gennem samarbejde med CEKU (Center for Klinisk Uddannelse) og dels gennem videreuddannelse af instituttets medarbejdere.

​Instituttet sikrer​​​, at træning og undervisning af det sundhedsfaglige personale bliver tilrettelagt med udgangspunkt i kursisternes behov og at uddannelsen og træningen derved bliver relevant for kursisternes dagligdag.

Der er mange forskellige værktøjer og procedurer der bruges i medicinske simulationer. De mest almindelige er:

  • Patientmanikiner – virkelighedstro og computerstyrede dukker, der kan diagnosticeres og behandles, næsten som rigtige patienter. Deres vitale værdier kan ændrer sig i forhold til medicinering og andre indgreb. Disse simulatorer kan anvendes, når det ville være farligt eller ubehageligt for mennesker at udsættes for en sådan behandling.

  • Simulerede patienter – trænede skuespillere som påtager sig rollen som patient. De opfører sig meget realistisk, og tillader kursisten at øve interaktioner med rigtige mennesker. Der er naturligvis en grænse for hvilke slags interventioner der kan øves på simulerede patienter.

  • Færdighedstræning - Fokus på træningen af en specifik færdighed eller procedure. Anordningen anordnes som en given kropsdel, der tillader kursisten at træne en eller flere specifikke procedurer.

  • Kirurgiske simulatorer – genskabelses af operationsområdet ved hjælp af visuelle og haptiske systemer. Dette tillader træning i det komplekse arbejde at operere.

Simulationsinstruktøren skaber læringsmuligheder for deltagerne og hjælper dem til at udnytte mulighederne. For at gøre dette skal hun eller han være i stand til at arbejde i forskellige roller og tilpasse scenarier og debriefinger til kursistens behov og konteksten i læringssituationen. Alle simulatorinstruktører på DIMS er uddannet i at anvende simulation som læringsredskab.​

Redaktør