​​​

Patienter som undervisere

På CAMES oplever vi i stort omfang, at de studerende og sundhedsprofessionelle, vi træner, gerne vil have patienter og pårørende direkte med i undervisningen. Her på siden kan du blive klogere på vores uddannelseskoncept. Og tjek, hvordan du selv kan blive underviser eller inddrage dine patienter i din egen undervisning

Mød Augusta, der fortæller hvordan hun arbejder som patientunderviser. Og hør, hvad hendes sundhedsfaglige kursister tager med sig. Filmen er støttet med midler fra TrygFonden. Stort tak til studerende og undervisere på sygeplejeruddannelsen i Hillerød (Københavns Professionshøjskole) samt Augusta Lindenhoff for at dele oplevelser og erfaringer med uddannelses-konceptet fra CAMES.
​CAMES har 10 års erfaring med at bringe patienter og pårørende direkte ind i uddannelsen af årligt 4000 studerende og sundhedsprofessionelle.

Fordi det allerede gør en stor forskel for både sundhedsprofessionelle og patient- og pårørendeundervisere, har CAMES arbejdet med at forfine konceptet, som i dag står stærkt og betydningsfuldt i uddannelsen af bl.a. sygeplejersker, medicinstuderende, ergo- og fysioterapeutstuderende m.fl.

Sådan gør du

  • Vil du selv være patient- eller pårørende underviser?
    Læs mere​
  • Vil du inddrage patienter eller pårørende i din egen undervisning?
    Læs mere
  • Er du mest interesseret i forskningen?
    Læs mere

Forskningsbaseret tilgang

Erfaringen med patientinvolvering er forskningsbaseret og inden for en bred række af sygdomme som KOL, hjertekarsygdomme, diabetes (både type 1 og 2), leddegigt, kroniske lænderygsmerter samt pårørende til mennesker med demenssygdom. Senest er vi begyndt at involvere mennesker med psykisk sygdom og pårørende til mennesker med psykisk sygdom.


Stigende interesse​ for patientinddragelse

Der er en stor vækst i behovet og interessen for at inddrage patienter og pårørende i undervisningen af studerende og sundhedsprofessionelle, og vi samarbejder allerede med en lang række uddannelsesinstitutioner. ​

Patienter som undervisere gør en forskel, fordi:

  • Sundhedsprofessionelle bliver bedre til at kommunikere med patienter og pårørende, og det styrker patientbehandling og mindsker risici for misforståelser
  • Involvering af patienter og pårørende allerede under studiet giver de studerende konkrete redskaber til, hvordan patienter og pårørende kan inddrages
  • Undervisning med involvering af patienter og pårørende bliver mere praksisnær og nærværende, samtidig med at evalueringerne ligger i top


"Patientunderviserne gør vores undervisning praksisnær og er et væsentligt bidrag i uddannelsen af vores studerende. De får mulighed​ for at træne i nogle trygge rammer, inden de første gang møder patienter på deres kliniske uddannelse. Derfor er vores samarbejde med CAMES ret værdifuldt"


(Ulla Andersen, Adjunkt, Ergoterapeutuddannelsen, Københavns Professionshøjskole)


Se film fra Danske Patienter

Danske Patienter har lavet en lille film, hvor Anne Marie Rieffestahl fra CAMES, forklarer lidt om patientinddragelse i undervisningen. Du kan se filmen her (bemærk at du åbner en ny side, som muligvis bruger cookies).

Læs mere

Du kan også læse lidt nærmere om konceptet i denne artikel fra 2019

Redaktør