Spørgeskemaer i din undersøgelse og behandling
Indimellem bliver du som patient bedt om at udfylde et spørgeskema. Nogle gange er det spørgsmål om dine tidligere indlæggelser, allergier, symptomer m.m. Andre gange kan det handle om:
- din helbredstilstand fysisk som mentalt
- dine symptomer
- din evne til at udføre forskellige fysiske og psykiske aktiviteter (dit funktionsniveau)
- din livskvalitet set i forhold til din sygdom
Vigtig brik i din behandling
Disse informationer kalder vi for patientrapporterede oplysninger, og dem vil vi i de kommende år indhente flere og flere af. Blandt andet ved at du udfylder spørgeskemaerne både før, under og efter din behandling.
Det gør vi for at få viden og indblik i din sygdom på en mere systematisk og ensartet måde, hvor de læger, som behandler dig, får et mere sandfærdigt billede fx af dine bivirkninger. Det kan lægerne bruge til at justere din behandling, men på sigt kan dine oplysninger også være med til at højne en generel kvalitet og sikkerhed i vores behandlingstilbud.
Derfor er det vigtigt, at du tager dig god tid til at udfylde spørgeskemaerne så præcist og fyldestgørende som muligt.
Bedre overblik til gavn for alle
Ved hjælp af svarene i spørgeskemaerne får lægerne en løbende tilbagemelding fra dig, der gør, at de fx kan vurdere, om der er et problem, der skal løses, eller om du har det så godt, at du kan udskyde et ambulant besøg eller ændre i din behandling eller medicin.
Der er også mulighed for, at du kan skrive, om der er noget, du gerne vil have, at der bliver kigget på.
Spørgeskemaer om din tilfredshed
En anden type spørgeskemaer handler om, at vi gerne vil vide, i hvor høj du har været tilfreds med dit møde med os. Der findes to store kvalitetsmålinger blandt patienter
Den landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser
Den landsdækkende undersøgelse foregår hvert år i perioden fra august til og med oktober. Hvis du i den periode bliver undersøgt eller behandlet på hospital, kan du efterfølgende få tilsendt et spørgeskema via digital eller almindelig post. Her vil vi gerne høre om dine oplevelser og tilfredshed. Resultaterne bruges til at forbedre kvaliteten til gavn for kommende patienter.
Løbende patienttilfredshedsmålinger på regionens hospitaler
Vores løbende tilfredshedsmålinger sker primært ved, at du besvarer 3-5 spørgsmål på en stander eller iPad under en indlæggelse eller et ambulant forløb. Din feedback gør, at hospitalsledelserne kan vurdere, om der skal justeres i driften.