Tourism + Culture LAB

​Projektet Tourism + Culture LAB har til formål at styrke Greater Copenhagen som en attraktiv kulturdestination ved dels at tiltrække nye, internationale gæster med kulturoplevelser som rejsemotiv dels at få internationale gæster til at forbruge mere kultur under deres ophold i regionen.

​Fem internationale instagrammers blev eksponeret for regionens design- og arkitekturfortælling, herunder et besøg i Grundtvigs Kirke, der er nået ud til godt 3 mio. følgere. Foto: Instagrammer @Vutheara


Selvom København og omegn er en by i vækst, og selvom kultur udgør en væsentlig del af Københavns og hovedstadsregionens turismeprodukt, så rangerer København langt nede af listen over europæiske destinationer med såkaldt kulturel attraktivitet, viser flere analyser.

Samtidig er der rum til forbedring i forhold til kulturinstitutionernes internationale kommunikation og produktudvikling, hvor der i flere tilfælde er behov for mere viden om de internationale besøgendes behov og færden. Derudover bliver turisterne stadig mere digitale, og det stiller nye krav til turisterhvervets, herunder også kulturinstitutionernes, digitale tilstedeværelse.
Hvordan?
Projektet undersøger, hvordan kulturinstitutionerne kan gøre deres kommunikation stærkere og mere gennemslagskraftig over for internationale besøgende og samtidig få dem til at forbruge mere kultur, mens de er i byen.
”Hvis vi får løftet regionens kulturelle fyrtårne og bliver endnu bedre til at lede turisten videre ud til nye kulturoplevelser, så vil vi samlet stå stærkere internationalt som en attraktiv kulturdestination,” siger projektleder Louise Örnfelt, Wonderful Copenhagen.  

Et eksperiment på Designmuseum Danmark gik ud på at lede turisten ud til flere designoplevelser i regionen ved en trykt guidebog. Godt halvdelen af de internationale gæster, der fik bogen i hånden, bliver inspireret til at opleve mere kultur. Foto: Pernille Klemp, Copenhagen Media Center


Bredt samarbejde og fire indsatsområder
Foreløbig er 11 kommuner og kulturinstitutioner med i projektet, der kører med fire indsatsområder; kompetenceopgradering, innovation gennem eksperimenter, inspiration samt viden- og netværk.
Kompetenceopgraderings-indsatsen består af en række kurser, der skal klæde samarbejdspartnerne på i forhold til arbejdet med internationale gæster bl.a. hvordan arbejder man med data og analyser for at blive klogere på sine gæster, hvordan arbejder man med sine kommunikationskanaler ift. den internationale gæsts kunderejse før, under og efter besøget og, hvordan kan man teste nye kulturelle forretningsmodeller af for at tjene flere penge på den internationale gæst mm. 
I indsatsområdet ’Innovation gennem eksperimenter’ skal den nye viden ud og arbejde hos kulturinstitutionerne i nogle målbare eksperimenter, der i en forholdsvis kort tidshorisont giver nye resultater og ny viden i arbejdet med internationale gæster.  Det skal udmønte sig i konkrete internationale strategier, indsatser, kommunikation og produktudvikling for samarbejdspartnerne.
Bliv klogere
På www.tourismculturelab.com præsenteres de læringer og erfaringer, som projektet løbende opnår. Resultaterne af projektet bliver samlet og videregivet som konkrete forretnings- og kommunikationsmodeller til videreudvikling for alle interesserede efter projektets afslutning.
Kontakt
Louise Örnfelt, projektleder, Wonderful Copenhagen
Mail: loc@woco.dk
Redaktør