Portchain leverer nye løsninger til shippingindustrien

​Planlægning af containershipping er kompleks. Sejlplaner ændres ofte på grund af uforudsete ændringer i f.eks. vejrforhold, hvilket både koster tid og enorme mængder brændstof. Portchain udvikler intelligente softwareløsninger, der gør både rederier og havne i stand til at opdage samt rette op på problemer. Til den videre test og opskalering af dette produkt modtog Portchain tidligere i år knapt 10,6 mio. kr. fra EU's SMV-instrument. 

Vent...

​Et IT-system der gør brug af shippingindustriens datamængde

Når en sejlplan ændres, har det ofte store økonomiske og miljømæssige konsekvenser. Hvis et skib eksempelvis skal øge hastigheden, brænder det eksponentielt mere brændstof af, hvilket både er dyrt og forurenende. Det er derfor enormt vigtigt, at både rederier og havne har den rigtige information for at udnytte deres ressourcer bedst muligt og tage den rigtige beslutning. Portchains team af softwareudviklere og dataanalytikere analyserer den store mængde tilgængelige data, og leverer information til rederierne og terminalernes ansatte, der giver dem bedre muligheder for at allokere ressourcer. Denne avancerede beregning samt de ansattes specialiserede viden sikrer dermed, at rederierne og havnene optimerer planlægningen, og mindsker de økonomiske og miljømæssige omkostninger ved sejlplansændringer markant.

"Slutbrugerne af produktet er de mennesker, der sidder i havne eller hos rederierne, som har stor erfaring med processerne. Vores opgave er at levere information og beslutningssupport" fortæller Anders Olivarius, medstifter af Portchain.

Vejen til EU-midler

Før Portchain fik tildelt midler fra EU har virksomheden modtaget støtte fra både Den Danske Maritime Fond og Innovationsfonden og disse midler har bidraget til udviklingen af Portchains produkt. Efter at have arbejdet med Innovationsfonden blev virksomheden opmærksom på mulighederne for at søge midler EU-midler til støtte af produktets testfase.

En samtale med Copenhagen EU Office bekræftede dem i, at SMV-instrumentet var det program, der passede til netop deres produkt. "Det var rigtig fin rådgivning, vi fik. Det gav nogle generelle pointer" fortæller Anders. Og glæden var også at mærke, da ansøgningen gik igennem: " Og glæden var også at mærke, da ansøgningen gik igennem: "Vi vidste at chancerne var meget små. Det er fantastisk for en ambitiøs startup som vores, at der findes støttemuligheder som SME Instrumentet!"

En virksomhed med ambitioner

Portchain har allerede udført tests af produktet i Europas næststørste havn i Antwerpen, og de 10,6 mio. kr. virksomheden fik bevilliget af EU, har ført virksomheden videre til en markedsmodningsfase. "De næste 18 måneder handler om at demonstrere værdien af det, vi laver på en større skala. Demonstrationerne giver rederierne adgang til at teste softwaren, hvilket giver stor viden om produktets værdi, samt hvad der kan forbedres" uddyber Anders. Testen har således gjort det muligt at tage produktet med ud til rederier og havne, og vise hvordan det fungerer. Shipping er en globaliseret industri, så nye kunder kan findes både i og udenfor Europa. "Vores ambition er absolut global" fortsætter han.

Et råd fra Portchain

"Det vil helt klart være en fordel at tale med andre virksomheder, der har været igennem processen". Sådan lyder Anders' råd til andre små virksomheder, der overvejer at give sig i kast med at søge midler ved EU-programmer. "Det er selvfølgelig fantastisk, at man kan blive støttet af EU på den måde, vi bliver. Men det er et stort arbejde, og det hjælper at få snakket med andre, så man kommer godt fra start" slutter han. 


Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor