RegionH E-læring fejrer 10 år

Hvordan et pilotprojekt blev permanent, som nu er til gavn for sundhedsvæsenet, og som samtidig forankrer viden i Region Hovedstaden – udviklingen fortsætter med læringsteknologi, mikrolæring, Just-in-Time, gamification samt brætspil.  

Vent...

Historien

RegionH E-læring startede som et pilotprojekt på Rigshospitalet i 2007 og blev dannet 27. marts 2008.

Dengang var e-læring noget der skulle "sælges" og italesættes og det var ofte nyt for ansatte at tænke e-læring som et supplement til andre undervisningsformer. Noget af det første e-læring der blev produceret, var anlæggelse af PVK, nasal CPAP til børn og ABC Demens.

 

Viden akkumuleres til gavn for patienterne

Tidligere gik overvejelserne på, om det kunne det betale sig selv at lave e-læring i stedet for at købe det i byen. Det har vist sig, at det er nødvendigt for Region Hovedstaden at have sin egen sektion til udvikling af e-læring eller at rådgive i forbindelse med køb af e-læring 'ude i byen'.

"Right sourcing" er et keyword for sektionen, siger sektionschef Peter Hultberg, som har været med i sektionen siden 2008. Peter udtaler, at "right sourcing" betyder, at viden akkumuleres i regionen, når vi selv laver e-læring til sundhedsvæsenet og viden bliver in-house.

RegionH E-læring favner bredt, vi har rigtig mange samarbejdspartnere og deler viden og erfaringer med de andre regioner, Professionshøjskolen Metropol, Forsvaret, Steno og DTU. Desuden er vi nu blevet internationale og har samarbejde med bl.a. Region Skåne, Island, Cuba og Australien.

 

Et kig i krystalkuglen

Udviklingen går i retning af, at projekter på regionalt plan, som fx meningitisprojektet, allerede i opstartsfasen tænker e-læring ind som en del af uddannelsen som blended learning.

RegionH E-læring vil sætte fokus på mikrolæring, hvor e-læring tager hensyn til behovet for små, præcise læringsbidder, som gør det muligt at fremsøge specifikke emner hurtigt – begrebet kaldes Just-in-Time. Vores erfaring viser, at det kan være vanskeligt at finde lige præcis den viden, man har brug for, hvis det er pakket ind i et langt e-læringskursus. 

Nogle andre fokusområder er gamification og User eXperience (UX). Vi har altid arbejdet med brugerafprøvning i forbindelse med produktion af e-læring og fået brugernes subjektive vurdering. Med UX-hardware og -software kan vi via indsamling af biometriske data være med til at udvikle og forbedre e-læring, blended learning, arbejdsgange, tilstedeværelsesundervisning samt platforme som fx Kursusportalen. 

Spilelementet, også kaldet gamification, har altid været en naturlig del i vores e-læringskurser, hvor quizspørgsmål er en del af læringen. Vi arbejder videre med en gamification quizplatform, som understøtter både mikrolæring og Just-in-Time konceptet. Det giver brugerne hurtig feedback, de kan måle egne resultater og sammenligne sig med andre. Vi inddrager derudover brætspil, som også har nogle spændende læringspotentialer.

Gamification understøtter derfor implementering og forandringer på Region Hovedstadens hospitaler.


Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor