Seniorforsker Ulla Toft i DR1

Seniorforsker Ulla Toft, Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed, medvirkede den 3. marts 2015 i Madmagasinet på DR1.

Programmet omhandlede bl.a., hvordan supermarkeder forsøger at påvirke kundernes indkøb. Ulla Toft fortalte bl.a., at forbrugerne er ret påvirkelige og tager op i mod 80 % af beslutningerne vedr. køb i butikken. Store kurve og store indkøbsvogne er med til at øge indkøbene, så forbrugeren køber mere, end der står på indkøbssedlen.

Forbrugerne påvirkes af dufte, musik, farver, skilte, mængderabat og varernes placering. Varer, der er placeret for enden af en gang, sælger mere, end varer man skal ned ad gangen for at finde. Placering i højden har også en betydning, idet varer, der er placeret i øjenhøjde, frister forbrugeren mere, end de varer man skal bøje sig ned for at se.

Redaktør