"Jeg er altid på jagt efter en god forklaring"

​Hvem tænker på, hvor linnedvognene skal holde parkeret, inden det rene sengetøj kan komme det sidste stykke vej ud til patienterne? Det gør cand.polit. Susanne Ryding, der arbejder med at knuse logistiske udfordringer for Nyt Hospital Nordsjælland.

Skal der på fremtidens hospital i Hillerød indrettes venteværelser for transportvogne med varer, så patienter, pårørende og personale slipper for at se på det? Er der i det hele taget elevatorer nok til at håndtere transport af varerne? Og hvor mange afsnitskøkkener skal der være, så den enkelte patient oplever, at køkkenet er tæt på?

Den slags tanker fylder hos projektleder og cand.polit. Susanne Ryding, der knuser logistiske udfordringer for det nye supersygehus i Hillerød. For når alt bliver bygget op fra bunden på en mark, er det også chancen for at gøre tingene på en smartere måde. Det puslespil driver hende.

"Det handler om at gennemtænke de mange forskellige flows, så vi sikrer, at vi har de rigtige ting på det rigtige sted, når behovet er der, så det kliniske personale kan få ro til at fokusere på patienten," siger Susanne Ryding, der betegner sig selv som lidt af en strukturfreak. Som uddannet økonom drives hun af tal, der går op, og ting der lander på rette plads.

Når det fx bliver klart, at der på det nye hospital hver dag skal bruges ca. 120 transportvogne med uniformer og linned til patienter og personale. Stof der sammenlagt fylder 150 kvadratmeter og som leveres et sted, bruges et andet sted og lægges til vask et tredje sted. En proces der bare skal fungere. Og i øvrigt uden at nogen lægger mærke til den. Logistisk skal være et baggrundstæppe, der hverken støjer eller stjæler fokus.

Orden i kaos

At få overblikket over varer der bevæger sig i tid og rum har været en rød tråd i Susanne Rydings arbejdsliv, siden hun som helt grøn økonom blev ansat hos rederiet Mærsk.

Jobbet gik ud på at kontrollere, om Mærsk-kontorer verden over overholdte forskellige procedurer for omkostningskontrol og it-sikkerhed. Rapporterne blev leveret direkte til ledelsen og de eksterne revisorer.

"Så lærer man at være grundig. Og i rette tid. Det har præget min måde at arbejde på den dag i dag. Ok, jeg har med tiden også lært at skrue lidt ned for det, så der bliver plads til andre måder at gøre det på," griner Susanne Ryding, der også har erfaret, at selvom det er en klar fordel at bryde fremtidens forskellige workflows ned, så er det faktisk også ok ikke at vide alt ned i mindste detalje.

"Erfaringen har lært mig, at bare vi ved ca. 80 pct. med stor sikkerhed, så skal det nok gå at få de sidste på plads. Det gælder bare om at kende de afgørende 80 pct."

At arbejde med logistik handler også om at aflive antagelser. Kigge undrende på måder at gøre tingene på og spørge, hvorfor gør vi egentlig tingene sådan? Kunne vi gøre det smartere?

"Jeg er også den irriterende Spørge-Jørgen. Jeg kan godt lide det, jeg kalder "fun facts". Hvis kogt broccoli, er svært at transportere, uden at det går ud over patientens oplevelse af maden, hvorfor så servere det overhovedet? Kan vi gøre noget helt andet i stedet for? Jeg er altid på jagt efter en god forklaring."​

Redaktør