Skræddersyet tilbud til patienter på Nordsjællands Hospital vinder Danish Design Award

Hvert år uddeler designbranchen de prestigefyldte Danish Design Awards til særlige designløsninger, der skaber værdi for mennesker. I aftes vandt Nyt Hospital Nordsjælland, Nordsjællands Hospital og virksomheden Emento prisen ”Outstanding service” for projektet Min forløbsassistent, et nyt digitalt testforløb for patienter.
Danish Design Award 2019

​Gennem en app kan patienterne på Nordsjællands Hospital kommunikere med personalet og modtage målrettet information om deres forløb, når de har brug for det. Samtidig kan medarbejderne planlægge bedre, fordi det bliver lettere at forudsige aflysninger. ”I arbejdet med Nyt Hospital Nordsjælland gør vi os umage hver dag for at nytænke fremtidens sundhedsvæsen. Det er en pligt, når man skal bygge et helt nyt hospital, og derfor er vi også meget glade for prisen. Min forløbsassistent er et projekt, der skaber synlig værdi for patienterne nu og her. Samtidig er det en løsning, der kan inspirere og integreres med nye digitale sundhedsløsninger mange år frem,” siger Henrik Schødts, der er projektdirektør på Nyt Nordsjællands Hospital og vicedirektør på Nordsjællands Hospital.

E-boks er forældet

På Nordsjællands Hospital blev forløbet først udviklet til knæpatienter, der blev mødt af en overvældende strøm af informationer før og efter deres operation. Patienterne modtog blandt meget andet 55 sider upersonlig information via e-boks over et forløb på tre måneder. Informationen var nødvendig, men det afspejlede ”flowet” ikke. Med app’en Min forløbsassistent får patienterne i stedet pop’up beskeder, f.eks. når de skal faste, og de kan skrive direkte med sygeplejerskerne, der svarer, når de har tid. ”Vi er meget stolte af prisen. At vinde Danish Design Award i kategorien ”Outstanding Service” understreger jo netop, at vores arbejde med samskabelse af det nære sundhedsvæsen giver mening for alle parter. Med løsningen viser vi værdien af at inddrage både sundhedspersonale og patienten i arbejdet på at sikre, at patienterne får den rette viden på det rette tidspunkt i deres behandlingsforløb,” siger Mikkel Bech, stifter og kreativ direktør i Emento, og uddyber ”det er tydeligt, at når hospitalet tager den digitale transformation seriøst, så kan vi sammen skabe stor værdi for alle parter.”

Et digitalt produkt med mennesket i centrum

Ved Danish Design Award fremhævede juryen bl.a., at Min forløbsassistent er ”et digitalt produkt, der sætter patienten, mennesket, i centrum, ikke systemerne og behandlingsforløbet i sig selv”. ”Nordsjællands Hospital og særligt vores ortopædkirurgiske afdeling kan være stolte af, at vinde prisen for ”Outstanding Service”. Det er en flot anerkendelse af, at vi kan hjælpe borgerne med at få en dagligdag, hvor sygdom fylder mindre, når vi insisterer på at finde nye løsninger. Det er den rejse, som hospitalet og medarbejderne er i gang med frem mod åbningen af det nye hospital,” siger Bente Ourø Rørth, hospitalsdirektør på Nordsjællands Hospital.


Redaktør