Klokken kvart i ti stod de første nysgerrige gæster allerede klar ved porten ind til byggepladsen. I besøgscenteret kunne de besøgende få overblik over det imponerende hospitals opbygning med en video og to arkitekturmodeller, som viser bygningen i miniformat. Fra besøgscenterets terrasse blev overblikket fuldendt med panoramaudsigt over byggepladsen, og herfra kunne gæsterne gå ind i bygningen.
- Det har været superspændende at følge byggeriet gennem flere år og se, hvordan det skyder op på en nærmest organisk måde; det er vældig smukt. Jeg ser ikke frem til at skulle bruge hospitalet, men skulle det ske, virker det som et lyst og imødekommende sted. Størrelsen har overrasket mig og at se hospitalshaven på toppen. Den er jo som en hemmelig have og kan blive rigtig fin, siger Mads Havemann fra Hillerød.
Nu med vægge
I år kunne gæsterne ved Åbent Hospital opleve patientens rejse fra modtagelse til operation og videre til opvågningen på Anæstesiologisk Afdeling, hvor der nu er kommet vægge op, og de tekniske installationer er ved at være på plads.
På fødegangen gav Gynækologisk Obstetrisk Afdeling de besøgende indblik i, hvordan fødestuerne kommer til at se ud på det nye hospital, blandt andet med udsigt til skoven.
- Jeg glæder mig rigtig meget til de rammer, vi får her. De fødende og deres partner kommer til at kunne se ud på grønne omgivelser, som vi ved, virker beroligende, siger jordemoder Anne Katrine Nielsen, mens hun holder en pause fra at hjælpe dukker til verden sammen med gæsterne.
Taghave midt i firkløveren
Turens finale gik op gennem gangen med sengestuerne og ud i midten af bygningen i den 18.000 kvadratmeter store taghave, som bliver et rekreativt område for både patienter, pårørende og personale. Her oplevede de besøgende bygningens organiske form i fuld skala og fik fornemmelse for hospitalets størrelse.
- Det har været en kæmpe fornøjelse at invitere indenfor i firkløveren i dag og opleve de mange interesserede borgere. Vi vil gerne vise de besøgende, at arkitekterne bag det nye hospital har tænkt på de mennesker, som skal komme her. Bygningen bliver kun fire etager høj, og de bløde former og naturmaterialer skaber et imødekommende miljø for både patienter og deres pårørende. Og så får vores dygtige medarbejdere nogle tidssvarende rammer, hvor de kan trives og give patienterne den bedste behandling, siger hospitalsdirektør på Nordsjællands Hospital Bente Ourø Rørth.
Også regionsrådsformand Lars Gaardhøj var begejstret for dagen:
- Det er med stolthed, at vi i dag har åbnet dørene til Nyt Hospital Nordsjælland. Man begynder så småt at fornemme, at det bliver et helt særligt hospital for patienter, pårørende og medarbejdere med moderne rammer, som understøtter gode patientforløb og arbejdsgange. Man kan allerede nu se omridset af de ensengsstuer med eget bad og toilet, som alle patienter får på det nye hospital, og som giver plads og tid til den enkelte patient. Jeg håber, at de besøgende i dag har oplevet, hvor unik arkitekturen er, og hvordan naturen omkring spiller sammen med den fantastiske firkløver, siger regionsrådsformand Lars Gaardhøj.
De besøgende fik også mulighed for at blive klogere på transporten til hospitalet i fremtiden og høre mere om den nye Favrholm station, som åbner senere på året.