​​​

Regnskabsdetektiven: Dennis Holmgren

​Dennis Holmgren sikrer, at regionens regnskab stemmer på anlægsaktiver. Det kræver, at han går til regnskabsopgaverne som en detektiv. 

​Hvordan sikrer man sig, at systemerne kun indeholder de anlægsaktiver, der også findes i virkeligheden? Det ved Dennis Holmgren alt om. Han startede som elev i Region Hovedstaden og i slutningen af elevtiden kom han til Koncernregnskab, hvor han nu arbejder i sektionen Finans – Registrering.

Rådgivning og ajourføring af anlæg​

Dennis' dag begynder med, at han distribuerer indkomne mails til hele sektionen. Rådgivning i regnskabsspørgsmål er en vigtig del af hans opgaver, og han og kollegerne i sektionen får hver dag opkald fra hele regionen i call-centret, udover de ca. 100-150 mails, der dagligt tikker ind.

Dennis' hovedopgave er at ajourføre anlægskartoteket for hospitalerne Herlev-Gentofte og Amager-Hvidovre og derudover også anlæg under Center for HR og Uddannelse. Det er vigtigt, at anlægsområdet er afstemt, for det udgør en væsentlig del af regionens samlede regnskab, og er et område regionens eksterne revision har særligt fokus på.

På detektivarbejde for at ajourføre anlæg ​​

I arbejdet med anlægskartoteket, kan han ikke få for mange oplysninger, fortæller Dennis: 

"Vi skal have de rigtige data for at kunne udføre vores arbejde. Det kræver nogle gange, at man er vedholdende og bliver ved at grave i systemerne og forfølger 'sporene' ude i marken ved tilstedeværelseskontroller. Har vi den og den scanner endnu?  Hvor er kompressoren placeret? Man kan sige, at det er en form for detektivarbejde."

For Dennis handler det i bund og grund om at sikre, at det der står i kartoteket også findes ude i virkeligheden, men det er ikke altid så lige til: "Det er de færreste i på hospitalsafdelingerne, der fx tænker over at fortælle os i Koncernregnskab, at nu kasserer de en scanner. Det finder vi ud af, når vi foretager kontroller. Det betyder ikke så meget i hospitalets driftsregnskab, men i det store omkostningsbaserede regnskab, er det vigtigt," fortæller Dennis og fortsætter:

"Anlæg 'eksisterer' først, når de optræder i kartoteket. Hvis hospitalerne skal købe medicoteknisk udstyr, operationsudstyr og lignende, skal de have oprettet en projektkonto til fakturaerne. Det opretter vi til dem her i Koncernregnskab. Når de er færdige, aktiverer jeg projektkontoen, så det bliver et færdigt anlæg i vores kartotek."

Det menneskelige aspekt​​​

Når Dennis og kollegaerne tager ud på fysisk kontrol, laver de en aftale og kommer ud og tager nogle billeder. Og det er spændende at foretage de fysiske kontroller, fordi man kommer ud og møder de mennesker, der arbejder med udstyret og lærer noget om deres hverdag, fortæller Dennis:

"Det kræver ikke viden om udstyret som sådan, men fx taler vi med en maskinmester i Center for Ejendomme, der viser os en kompressor i kælderen under Rigshospitalet. Det kan også være en sygeplejerske på barselsgangen med en ultralydsscanner. Jeg møder mange forskellige mennesker, når jeg er ude og ajourføre vores data," smiler Dennis og understreger, at kommunikation, empati og de menneskelige relationer er afgørende for hans arbejde:

"Vi er afhængige af god kommunikation med de folk i regionen, vi skal bruge oplysninger fra. Det kræver først og fremmest, at vi tænker over, hvordan vi skriver og taler. Det nytter jo ikke noget, at jeg står og snakker debet og kredit, når jeg taler med en sygeplejerske fx. Det siger dem ikke noget.

Det skal også være så kort og præcist som muligt, for sundhedspersonalet har andet at lave end at bruge tid på mig, når jeg kommer og skal tage billeder af en scanner og henter oplysninger hos dem. De har også nogle patienter, de skal tage sig af."

Dennis og kollegerne foretager også kontroller i den almindelige drift, for større anskaffelser skal registreres som et anlæg, og grænsen for et anlægsaktiv er værdi for 100.000 kr. En anden del af jobbet er også at opdatere ejendomsværdierne på regionens grunde, og det kan være sin sag. For en ting er at have adressen, man skal også sikre sig, at matrikelnumrene stemmer overens og der skal være styr på det, og som Dennis siger: "Dobbelttjek er godt, men trippeltjek er bedre."

Det kræver særlige kompetencer​​

Det kræver noget særligt at arbejde i Finans – Registrering. Man skal være opsøgende, detaljeorienteret og en god formidler, fortæller Dennis, for kontrol af anlægsaktiver er en form for efterforskning: "Man er nødt til at være struktureret og kunne skabe sig et overblik over de mange typer data og systemer, vi arbejder med.

I år har jeg fx kontrolleret 150 anlæg på Amager-Hvidovre Hospital og 250 på Herlev-Gentofte Hospital, og derudover 50 anlægsaktiver underlagt fysisk kontrol. Og selv om vi er grundige og forfølger sporene, er der er også nogle sager, hvor vi må give fortabt, og hvor det ikke lykkes at finde 'den mistænkte', selv om vi taler med de rigtige mennesker og leder i systemerne" griner Dennis og fortsætter:

"Så må vi skrotte det, for når vi ikke kan finde det, kan det heller ikke være en del af regnskabet."

Det bedste ved at arbejde i Center for Økonomi

Dennis er ikke i tvivl om, at det er kollegaerne, der er det bedste ved jobbet: 

"Vi har en god tone på kontoret og et fantastisk samarbejde i sektionen og enheden. Man kan gå til hvem som helst, så får man kvalificeret råd og vejledning – det er fantastisk. Det er ikke kun her i huset, men bredt i organisationen. Jeg får en tryghed, i at jeg godt kan kontakte andre." Også fleksibilitet og kompetenceudvikling er noget, Dennis sætter højt: 

"Jeg har to skolebørn, og jeg får heldigvis lov at sammensætte min hverdag, så det hele går op i en højere enhed. Der er en fleksibilitet her, som jeg sætter utroligt stor pris på.

Derudover er det meget positivt, at ledelsen tilbyder en systematik i kompetenceudviklingen. Jeg har personligt taget nogle enkeltfagsonlinekurser i erhvervsøkonomi, erhvervsret og dataanalyse via arbejdet her. Det er rart, at jeg løbende får muligheden for at udvikle mig fagligt," slutter Dennis.

Dennis i tal​​​

  • Alder: 33 år
  • Bosat i postnummer: 3140 (Ålsgårde)
  • Regnskabserfaring: 5 år
  • Ansat i Region Hovedstaden: 5 år
  • Værdi af ansvarsområde i anlægskartoteket: ca. 10 mia. kr.​





Redaktør