4 kerneværdier for ledelse
Regionen har 4 værdier for ledelse:
Tillid
- Mindre hierarki og mere netværk
- Mindre kontrol
- Entydigt ansvar med rådgivende processer
Åbenhed
- Gennemskuelighed
- Feedback og kritik
- Personligt kald
Helhedssyn
- Klare mål og rammer
- Sammenhæng for borger og patient
- Ansvar for helheden
Professionalisme
- Tværfaglighed
- Kvalitet
- Høje fælles faglige standarder
Se værdierne som illustration
Værdiernes betydning i det daglige arbejde
Medarbejdere i Region Hovedstaden skal opleve en frihed og et handlerum til at udføre det arbejde, der giver mest mening i det daglige, og som skaber størst værdi for patienter og borgere, som skal opleve et menneskeligt og effektivt Region Hovedstaden.
Det kræver medarbejdere og ledere, der i fællesskab styrker modet hos den enkelte og skaber den nødvendige opbakning til dem, som tør handle.
Det betyder, at:
- beslutninger skal træffes tæt på patienten, hvor fagligheden er stærkest.
- bureaukrati og regler, der ikke giver mening, skal fjernes.
- arbejdsgange skal forenkles, og der skal være frihed til at tænke i nye og smartere løsninger.
- den individuelle drivkraft skal sættes fri.
- den enkelte medarbejder skal have rum til at gøre en forskel og forfølge personlige (for)mål i hverdagen.
- dobbeltfunktioner skal undgås.
- der skal være mindst muligt hierarki og kontrol af medarbejdere, som skal opleve tillid til, at alle tager ansvar for helheden og handler derefter.
- der skal afprøves nye ledelses- og løsningsmodeller for at skabe de rigtige løsninger.