På læringsseminaret sætter vi fokus på det menneskelige sundhedsvæsen, hvordan vi inddrager patienterne, og hvad der skal til for at øge patienttilfredsheden.
Seminarets program veksler mellem inspirerende plenumoplæg og workshops, hvor deltagere præsenterer og drøfter udvalgte eksempler på arbejdet med patientinddragelse i praksis.
Program for læringsseminaret
kl. 8.00 - 8.30:
| Registrering og morgenmad i foyeren
|
kl. 8.30 - 8.55:
|
Vi er alle patienter eller pårørende Velkommen til Læringsseminar om patientinddragelse 2023 v. Dorte Crüger, koncerndirektør, og Marlene Würgler, enhedschef i Center for Patientinddragelse
|
kl. 8.55 - 9.40:
|
Sammen om fremtidens sundhedsvæsen
Hvordan kan patienters og pårørendes uudnyttede ressourcer bringe os tættere på et bedre sundhedsvæsen?
v. Anne Meiniche, journalist, forfatter og alt for erfaren patient
|
kl. 9.40 - 10.10:
|
Netværkspause i foyeren
|
kl. 10.10 - 12.00:
| Læringsspor. Vælg mellem 6 forskellige læringsspor:
- Fælles beslutningstagning
- God patientkommunikation
- Arbejdet med patienttilfredshed og LUP
- Patientansvarlig læge
- Digital patientinddragelse, fx PRO og hjemmebehandling
- Ledelse af patientinddragelse
|
kl. 12.00 - 13.00:
| Frokost
|
kl. 13.00 - 13.45:
|
Patientpanelet: Hvad er god patientinddragelse?
|
kl. 13.45 - 14.05
|
Prisuddeling: Hvem bliver vinderne af Region Hovedstadens Patienttilfredshedspris?
|
kl. 14.05 - 14.35:
|
Kaffepause i foyeren
|
kl. 14.35 - 15.20:
| Et sundhedsvæsen i balance – etisk, menneskeligt og økonomisk
Hvordan skaber vi et sammenhængende sundhedsvæsen, hvor omsorg for patienter og pårørende fortsat er en integreret del af den professionelle behandling? Og hvor vi bruger de begrænsede menneskelige og økonomiske ressourcer klogt? v. Ida Donkin, læge, ph.d. og forfatter samt Morten Bangsgaard, stud. teol., tidl. generalsekretær og adm. direktør. Begge er medlem af Etisk Råd
|
kl. 15.20 - 15.30:
| "Vi er alle patienter eller pårørende". Tak for i dag.
|
Indstil de gode eksempler fra klinikken
Læringsseminaret får 6 forskellige parallelle workshops om patientinddragelse.
Hvis I vil dele jeres erfaringer, og invitere andre deltagere til at snakke om det, der går godt og det, der er svært, så meld jeres case ind til os.
Sådan indstiller I en case
Vi er på udkig efter gode eksempler, der handler om:
Fælles beslutningstagning
Arbejdet med patienttilfredshed og LUP
Patientansvarlig læge
Digital understøttet patientinddragelse fx PRO og hjemmebehandling
God patientkommunikation fx way finding og velkomst- og indkaldelsesbreve
Ledelse af patientinddragelse
Nominér en afdeling til Region Hovedstadens Patienttilfredshedspris
Kender du en afdeling, der arbejder målrettet med at fastholde et højt niveau af patienttilfredshed, eller er lykkedes med at forbedre patienttilfredsheden?
Når indsatsen også afspejles på et eller flere områder i LUP-resultaterne, kan du indstille afdelingen til at modtage Region Hovedstadens Patienttilfredshedspris.
Sådan nominerer du en afdeling til Patienttilfredshedsprisen
Har du spørgsmål til læringsseminaret?
Har du spørgsmål til indhold eller til den praktiske afvikling af læringsseminaret, er du velkommen til at kontakte Center for Patientinddragelse.
Center for Patientinddragelse
Mail: cpi@regionh.dk
Telefon: 38 64 99 66 (telefontid: 9.00-12.00)