Afdeling for Børn og Unge med Kirurgiske Sygdomme på Rigshospitalet
Trine Spiegelhauer, chefsygeplejerske
Hvad har I gjort på jeres afdeling, der har gjort en forskel for patienternes tilfredshed?
"Det, jeg tror, er afgørende, er, at vi arbejder med det, der hedder 'ufuldendte sætninger', som vi anvender i samarbejdet med forældrene til svært syge børn. Hvert år fødes ca. 80 børn på Rigshospitalet med alvorlige og livstruende misdannelser, hvor akut operation er nødvendig for at rede barnets liv. Vi har ansat en familienavigator, der hjælper familier til disse svært syge børn. Vi ved, at børnene skal opereres flere gange i løbet af deres opvækst og være indlagt i lange perioder af deres barndom. Familienavigatoren hjælper familierne - både når de er indlagt, men også når de er hjemme.
Familienavigatoren tager familien i hånden, allerede mens barnet er indlagt på intensiv, og udleverer første gang de ufuldendte sætninger til familien, der blandt andet kan indeholde spørgsmålet: 'Det, der er vigtigt for mig under indlæggelsen, er…'. Forældrene fuldender sætningen hver for sig, og i fællesskab med familienavigatoren samler de op og gennemgår besvarelserne. Det gør, at forældrene, nogle for første gang, hører deres partner sætte ord på det, der er vigtigt, og som betyder noget. Forældrene bliver bevidste om, hvad deres behov og værdier er.
Med afsæt i de svar kan vi målrette plejen af barnet og samarbejde med forældrene endnu bedre. Vi har haft mange familier, som udtaler, at de ofte er blevet spurgt, om hvordan de har det, men at det først er, når de har fuldendt sætningerne og haft dialogen med familienavigatoren, at de bliver bevidste om deres tanker, hvad der er på spil, og hvad de egentlig bekymrer sig om."
Hvordan kom I i gang med at arbejde med patienttilfredshed?
"Vores LUP-resultater har vi egentlig altid været tilfredse med, men da afdelingen fusionerede med nogle andre afdelinger og blev større, kunne vi se behovet for et fælles projekt på tværs af de afsnit, der var fusioneret. Der er de ufuldendte sætninger en af de ting, vi har sat i søen."
Hvordan oplever I, at det er tiden værd for afdelingen at arbejde med patienttilfredshed?
"Det skærper vores opmærksomhed og fokus på dem, vi er her for: de syge børn. Når man er indlagt på et hospital og er udfordret, ulykkelig og ny forælder, så er det afgørende, at jeg som sygeplejerske, tager udgangspunkt i deres behov og ønsker, de 8 timer jeg er på vagt. Og vi får respons i relationen med børnene og familierne. Vi kan faktisk se, at det har haft en positiv effekt på vores fastholdelse af sygeplejerskerne. "