Patient- og pårørenderepræsentanter har i perioden 2016-2018 deltaget i centrale mødefora på Region Hovedstadens seks hospitaler. Denne undersøgelse giver viden om erfaringer og udfordringer ved indsatsen.
Resultater
KOPAs evaluering af indsatsen blandt bruger- og hospitalsrepræsentanter på Region Hovedstadens seks hospitaler er samlet set positiv og peger på x overordnede pointer:
- 2 ud af 3 hospitalsrepræsentanter finder det ”meget positivt” eller ”positivt”, at brugerrepræsentanter deltager i deres mødefora.
- 4 ud af 5 brugerrepræsentanter ønsker at fortsætte efter prøveperioden på 2 år.
- Brugernes tilstedeværelse bidrager til at fastholde fokus på det, der skaber værdi for patienter og pårørende.
- Brugerrepræsentanter udfordrer ”systemtænkning” og har konkrete input til nye løsninger og arbejdsgange.
- Hospitalsrepræsentanter oplever, at dialog og fagligt niveau hæmmes, fordi mange ting skal forklares, før inddragelse af brugerrepræsentanter er meningsfuld.
- Mødefora kan bære præg af selvcensur og udeladelse af emner, fordi nogle mødedeltagere ikke er trygge ved brugerrepræsentanters tilstedeværelse.
- Brugerinddragelse kræver, at repræsentanterne er i stand til at omsætte individuelle erfaringer til generelle erfaringer for at repræsentere et bred spektrum af brugerperspektiver.
- Det er udfordrende for brugerrepræsentanterne at finde plads og præsentere bidrag i mødefora domineret af ledere og klinisk personale.
- Det er svært at finde tid til opgaven som frivillig brugerrepræsentant i en travl hverdag.
Metode
Evalueringen bygger på data fra både spørgeskemaundersøgelser og interview med bruger - og hospitalsrepræsentanterne. I alt blev 57 patient- og pårørenderepræsentanter inviteret med i 22 centrale mødefora.