Borgere kan med en henvisning fra deres alment praktiserende læge modtage behandling hos praktiserende speciallæger i psykiatri.
Resultater
Undersøgelsen giver viden om i hvilket omfang psykiatripraksis med ydernummer i Region Hovedstaden er telefonisk tilgængelige, og hvordan forløbet med at komme i kontakt med praksis er:
- Størstedelen af praksis angiver tid til tidsbestilling
51 af de i alt 63 praksis (81 %) har angivet tid til tidsbestilling i praksisdeklarationen på sundhed.dk.
- To ud af tre praksis er tilgængelige ved første opkald
Af de 63 praksis er 42 (67 %) tilgængelige ved det første opkald. Yderligere syv praksis (11 %) er tilgængelige ved genopkald. 14 praksis (22 %) er ikke telefonisk tilgængelige ved nogen af de to opkald.
- De fleste venter under fem minutter i telefonkø
22 af de 63 opkald i første opkaldsrunde (35 %) ender i telefonkø. 15 (68 %) af disse opkald kommer igennem køen inden for 5 minutters ventetid.
- Bedre tilgængelighed blandt praksis, der oplyser tider til tidsbestilling
Fem ud af seks praksis, der angiver tid til tidsbestilling på sundhed.dk, er tilgængelige i denne undersøgelse. Blandt praksis, der ikke angiver tid til tidsbestilling, er hver anden tilgængelig.
Metode
Undersøgelsen er en totalundersøgelse af samtlige 63 psykiatripraksis med ydernummer i Region Hovedstaden. Hver af de 63 psykiatripraksis er forsøgt kontaktet på telefon inden for de tidsrum, den enkelte praksis har angivet til tidsbestilling på sundhed.dk. Derefter er der foretaget yderligere et genopkald til praksis, som ikke var tilgængelige i den første opkaldsrunde.
Praksis er i denne undersøgelse defineret som tilgængelige, hvis der opnås direkte telefonisk kontakt eller praksis har telefonkø.