Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) blev første gang gennemført i 2000. I årene efter blev undersøgelsen gennemført hvert andet år frem til 2006. Regionssundhedsdirektørerne besluttede i 2008, at undersøgelsen fremover skal gennemføres hvert år. Derudover er der sket en række andre ændringer i undersøgelseskonceptet, der beskrives nærmere i denne artikel.