Et spørgeskema blev udarbejdet på baggrund af fokusgruppeinterview med medicinstuderende fra Københavns Universitet. Det blev udsendt til 596 studerende fra 3., 8. og 13. semester på Københavns Universitet.
Svarprocenten var 69,9. En væsentlig del af de studerende (47-90%) var i høj grad eller i nogen grad bekymret for aspekter af arbejdslivet som vedrørte patient- og arbejdsforhold. Studerende, der var bekymrede i høj grad eller i nogen grad, bekymrede sig dagligt eller ofte. Årsagerne var især relateret til egne oplevelser i klinikken, medicinstudiets opbygning, lægers og andres omtale af faget samt den studerendes personlighed. Hver sjette studerende havde flere gange eller ofte overvejet at forlade medicinstudiet eller fravælge en hospitalskarriere (undlade turnus) på grund af bekymringerne.