Enheden for Brugerundersøgelser har evalueret et nyt undervisningsforløb om sundhedspædagogik målrettet patientundervisere inden for KOL- og diabetesområdet. Det evaluerede undervisningsforløb blev gennemført som pilottest i maj og juni 2011.
Resultater
Resultaterne af evalueringen viser, at kursusdeltagerne fra både KOL- og diabetes-holdet har en positiv oplevelse af kursusforløbet, og deltagerne vurderer de forskellige aspekter af kurset positivt. Deltagerne vurderer fx, at der er en god blanding af teoretiske oplæg og praktiske øvelser, der understøtter hinanden på en god måde. Der er dog også enkelte deltagere fra især KOL-holdet, som savner endnu flere praktiske øvelser, og generelt har både undervisere og kursusdeltagerne konkrete forslag til forbedringer, som kan tænkes ind i forhold til de kommende undervisningsforløb.
Resultaterne af evalueringen er sammenfattet i en rapport, som er blevet brugt til at justere de undervisningsforløb om sundhedspædagogik, der sættes i drift fra efteråret 2011.
Baggrund
Undervisningsforløbet er en del af Region Hovedstadens kronikerprogram, hvor styregruppen for projektet om sygdomsspecifik patientuddannelse (projekt 12) har besluttet, at de sundhedspædagogiske kompetencer hos undervisere inden for sygdomsspecifik patientuddannelse skal styrkes. Styregruppen har derfor iværksat et undervisningsforløb om sundhedspædagogik for patientundervisere inden for KOL og type 2 diabetes.
Undervisningsforløbet har fokus på tværsektoriel kompetenceudvikling og er således målrettet sundhedsprofessionelle (læger, sygeplejersker, fysioterapeuter, diætister og lignende) inden for både almen praksis, kommuner og hospitaler.
Inden undervisningsforløbet om sundhedspædagogik sættes i drift i efteråret 2011, er det besluttet at gennemføre en pilottest af to undervisningsforløb for patientundervisere inden for henholdsvis KOL og type 2 diabetes. De to undervisningsforløb, som nu er evalueret, var af tre dages varighed og blev gennemført i maj og juni 2011 med omkring 20 deltagere på hvert hold.
Formål
Evalueringens formål er at undersøge deltagernes og undervisernes oplevelser af undervisningsforløbet. Herunder om deltagerne oplever, at det er et relevant undervisningstilbud, om der er sammenhæng mellem teori og praksis i undervisningsforløbet, og om de får de nødvendige kompetencer til at kunne leve op til formålet med den sygdomsspecifikke patientuddannelse. Derudover er det formålet at afdække kursusdeltagernes og undervisernes forslag til forbedringer af kurset.
Undersøgelsesdesign
Evalueringen er gennemført ved en kombineret kvantitativ og kvalitativ tilgang, hvor kursusdeltagerne fik udleveret to korte evalueringsskemaer på anden og tredje undervisningsdag. Derudover blev der en uge efter kursets afslutning afholdt i alt tre fokusgruppeinterview med henholdsvis kursusdeltagere fra KOL-holdet, kursusdeltagere fra diabetes-holdet og underviserne på kurset.