En række forhold går igen blandt alle patientgrupper, når de skal sætte ord på, hvad der er vigtigt for dem i deres møde med sundhedsvæsenet, mens andre forhold særligt kendetegner nogle patientgrupper. Det viser en undersøgelse som Enhed for Evaluering og Brugerinddragelse har gennemført for Danske Regioner. Undersøgelsen bygger på interview med i alt 39 patienter/pårørende fra seks forskellige patientgrupper samt en gruppe af pårørende
Ni forhold, der er vigtige for patienterne
Der er særligt ni forhold, som går på tværs af hovedparten af de patientgrupper. Forholdene dækker over:
- Fagligt god behandling uden fejl
- Hurtig udredning og igangsættelse af behandling
- Klar og enslydende information
- Inddragelse af patienten og pårørende i forløbet
- Tilknytning af en fast kontaktlæge
- Let adgang til en kontaktperson på sygehuset ved spørgsmål
- Ordentlig rengøring og hygiejne
- God og varieret mad
- Gode parkeringsforhold
Forskellige patientgrupper prioritere forskelligt
Der er dog forskelle i, hvilke forhold de enkelte patientgrupper prioriterer højest i deres møde med sundhedsvæsenet. Følgende forhold prioriterer de enkelte grupper særlig højt:
- Patienter med medicinske sygdomme (ældre): At opleve nærhed (fysiske placering af sygehus og egen læge samt nærhed fra personalets side).
- Patienter med kirurgiske indgreb (af kort varighed): At få god og fyldestgørende information samt mulighed for at stille spørgsmål i et uforstyrret rum.
- Patienter med kroniske sygdomme: At have en fast kontaktlæge, at personalet skal tage ansvar for deres forløb, følger op på udviklingen samt inddrager deres pårørende.
- Patienter med kræftsygdomme: At have en fast kontaktlæge, at informationen fra personalet er tilpasset i mængde og indhold, samt at maden er indbydende.
- Patienter med psykiske sygdomme: At personalet tager godt hånd om dem og hurtigt igangsætter en behandlingsplan samt mulighed for adskillelse af patienter med truende eller voldsom adfærd fra de øvrige patienter.
- Pårørende: At blive set og hørt, inddraget
Baggrund og formål
Undersøgelsen er gennemført som led i Danske Regioners indsats ”Borgernes sundhedsvæsen – vores sundhedsvæsen”, og skal belyse forskelle og ligheder i forskellige patientgruppers samt pårørendes oplevelse af, hvad der er vigtigt for dem, når de møder sundhedsvæsenet. Formålet er at undersøge, hvilke forhold der er vigtige for borgere i deres møde med sundhedsvæsenet. Herunder hvorfor de pågældende forhold er vigtige for borgerne, samt om nogle forhold er mere vigtige end andre. Undersøgelsen er centreret om patienternes oplevelser i relation til sygehusene.
Undersøgelsesdesign
Undersøgelsen bygger fokusgruppeinterview og individuelle interview med i alt 39 patienter og pårørende. Undersøgelsen er gennemført blandt seks forskellige grupper af borgere med varierende patientforløb samt blandt en gruppe af pårørende. Ved afslutningen af interviewene blev patienterne bedt om at prioritere blandt de forhold, som de oplevede som vigtige.
Læs mere om "Borgernes sundhedsvæsen – vores sundhedsvæsen" på Danske Regioners hjemmeside.