Den 23. maj 2007 offentliggjorde Region Hovedstaden en undersøgelse af, hvordan medarbejdere på regionens hospitaler og i psykiatrien oplever kulturen omkring patientsikkerhed. Undersøgelsen er gennemført af Region Hovedstadens Enhed for Kvalitet og udvikling, Enhed for Patientsikkerhed og Enheden for Brugerundersøgelser.
Resultater
Undersøgelsen viser, at medarbejderne oplever, at de arbejder i en sikkerhedsorienteret kultur. De fleste siger, at de er trygge ved at tale åbent om fejl. Medarbejderne udpeger på den anden side mangel på personale og travlhed som trusler mod patientsikkerheden.
Undersøgelsen viser forholdsvis stor variation mellem afdelingers resultater - også inden for samme speciale.
Baggrund og formål
Erfaring viser, at sikkerhedskulturen i sundhedsvæsenet har betydning for patientsikkerheden. Ønsket om at påvirke og udvikle kulturen med henblik på at øge patientsikkerheden, nødvendiggør et kendskab til den herskende kultur på sygehusene.
Formålet med undersøgelsen er, at belyse det sundhedsfaglige personales opfattelse af, hvordan patientsikkerhed, fejl og utilsigtede hændelser tackles i hverdagen på egen afdeling, samt personalets oplevelse af den generelle praksis på egen afdeling. Undersøgelsen giver således sygehusene og afdelingerne en basismåling af personalets oplevelse af sikkerhedskulturen på egen afdeling, og fremtidige undersøgelser vil være med til at sætte fokus på udviklingen i patientsikkerhedskulturen på afdelingsniveau.
Undersøgelsesdesign
Undersøgelsen blev gennemført i efteråret 2006. Samtlige hospitaler og psykiatrien i Region Hovedstaden har deltaget. Der blev udsendt et spørgeskema til 21.388 medarbejdere, og 50 % returnerede skemaet. Resultaterne i denne rapport bygger på besvarelser fra i alt 10.615 medarbejdere.
Der er ikke tidligere gennemført en så omfattende sikkerhedskulturundersøgelse i Danmark. Spørgeskemaet tager udgangspunkt i et afprøvet amerikansk henholdsvist et dansk afprøvet spørgeskema.