Gå til hovedindhold

​​

Patienter smager for patienter - Erfaringer fra Region Hovedstadens Madpanel

Hospitalsmad kan være nok så ernæringsmæssigt korrekt sammensat – men hvad nytter det, hvis patienterne ikke vil spise den? KOPA har udviklet et Madpanel, der skal vurdere og udvikle menuplaner på Region Hovedstadens hospitaler.

20. marts 2018

Regionsrådets partier besluttede i 2016, at der skal etableres et regionalt Madpanel, som skal smage på og vurdere maden, menuplaner og spiseområder på regionens hospitaler og psykiatriske centre. Denne undersøgelse præsenterer erfaringer med Madpanelet.

Resultater

I 2017 besøgte Madpanelet 7 hospitaler og 3 psykiatriske centre, og de har især undret sig over de meget store forskelle, der er på den mad, der tilbydes på tværs af regionen. Derudover peger etableringen af Madpanelet på følgende pointer:

  1. Konceptet er effektivt til at sikre dialog mellem patienter og personale og bidrage med input på tværs af hospitaler og psykiatriske centre.
     
  2. Madpanelets feedback har størst effekt, når det er en bred tværfaglig personale gruppe, der deltager på møderne.

  3. Der er meget stor forskel på den mad, der serveres på de forskellige hospitaler, samt de spiseomgivelser patienterne har på de enkelte afdelinger. 

  4. Der er mange gode lokale tiltag, som andre hospitaler og psykiatriske centre med fordel kunne lade sig inspirere af. 

  5. Deltagelse i madpanelet er frivilligt og ulønnet, hvilket er en udfordring for flere deltagere.

KOPA anbefaler

Skal Madpanelet fortsætte sit virke i fremtiden har KOPA følgende anbefalinger:

  • Konceptet bør stadig være centralt forankret og faciliteret, så struktur og systematik sikres på tværs af hospitalerne og psykiatriske centre. 
  • Antallet af paneldeltagere bør udvides
  • Det anbefales, at paneldeltagerne som minimum får dækket udgifter til offentlig transport. 
  • I første runde har fokus været på at skabe dialog direkte mellem patienter og køkken/afdelingerne. Konceptet kan fremover med fordel også inkludere ledelsesniveauer i denne dialog. 
  • De skriftlige opsamlinger bør bibeholdes, da de sikrer, at det er nemt for de enkelte hospitaler/køkkener at anvende materialet i samspil med øvrige indsatser på området. 
  • Madpanelet er et supplement og skal ikke erstatte det udviklings- og forbedringsarbejde, der allerede er iværksat på madområdet på de enkelte hospitaler.
  • Det bør overvejes, om der kan skabes et fora for dialog og sparring på tværs af regionens køkkener, hospitaler og psykiatriske centre omkring maden. 


Sidst opdateret:
Redaktør
Klik for at scrolle op eller ned p� siden G� til toppen af siden