886 patienter fra færøske sygehuse er blevet spurgt om deres oplevelser på sygehuset. Undersøgelsen er gennemført på vegne af det færøske sundhedsministerium (HMR), og det er anden gang, at ministeriet har iværksat en undersøgelse den patientoplevede kvalitet på sygehusene.
Resultater
Undersøgelsen viser, at de færøske patienter generelt har positive oplevelser i forbindelse med deres indlæggelsesforløb. 95 % har et positivt samlet indtryk af indlæggelsen ligesom 9 ud af 10 patienter oplever at deres samlede behandlingsforløb er godt eller virkelig godt tilrettelagt. Størstedelen af patienterne tilfredse med sammenhængen i patientforløbet vurderet ud fra, at de oplever, at personalet har sat sig ind i deres sygdomsforløb ved de planlagte samtaler og at overflytninger mellem afdelinger er veltilrettelagt.
Forbedringspotentiale
Der er også en række områder med forbedringspotentiale. Det drejer sig særligt om medinddragelse af pårørende, skriftlig information, ventetid ved modtagelsen på afdelingen og afdelingens orientering af praktiserende læge om behandlingsforløbet.
Positiv udvikling siden 2007
Siden undersøgelsen fra 2007 er der sket en positiv udvikling inden for flere områder. Patienterne oplever, at personalet er blevet bedre til at inddrage dem og deres pårørende i beslutninger om deres pleje og behandling i passende omfang. Færre patienter oplever unødig ventetid, der forlænger deres indlæggelse, ligesom færre oplever administrative fejl, og personalets håndtering af fejl er blevet bedre.
Baggrund og formål
Enheden for Brugerundersøgelser har gennemført en undersøgelse af den patientoplevede kvalitet på de tre færøske sygehuse - Landssygehuset, Klaksvík sygehus og Suðuroy sygehus. Undersøgelsen er gennemført på vegne af det færøske sundhedsministerium (HMR), og det er anden gang, at ministeriet undersøger den patientoplevede kvalitet på sygehusene. Den seneste undersøgelse blev gennemført i 2007.
Formålet med denne undersøgelse er at beskrive den patientoplevede kvalitet blandt indlagte patienter på de færøske sygehuse. Undersøgelsen skal belyse det færøske sygehusvæsen samlet set samt forskelle i resultaterne mellem de tre sygehuse. Endvidere skal undersøgelsen anvendes til at sammenligne det færøske sygehusvæsen med det danske samt belyse udviklingen fra den seneste undersøgelse af patienters oplevelser på Færøerne fra 2007 og frem til denne undersøgelse fra 2010.
Undersøgelsesdesign
Undersøgelsen er gennemført som en spørgeskemaundersøgelse blandt 886 patienter, der er blevet udskrevet fra Landssygehuset, Klaksvík sygehus eller Suðuroy sygehus i perioden 4. januar til 28. marts. Svarprocenten blev 62 % idet 551 patienter returnerede et udfyldt spørgeskemaet.
Spørgeskemaet er opdelt i to dele. Del A udgøres af de nationale spørgsmål, der også indgik i Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) 2009. Del B udgøres af Norpeq-spørgsmålene, der er udarbejdet af Kunnskabsenteret i Norge. Svarene fra del B skal anvendes til at sammenligne færøske sygehuse med sygehuse i Norden. Svarene fra del A er anvendt til at sammenligne færøske sygehuse med landsgennemsnittet på Færøerne samt med sygehusene i Danmark. Det er kun del A, som denne rapport omhandler.
Læs mere
Du kan læse mere ved at downloade rapporten Patienters oplevelser på færøske sygehuse.
Et færøsk resumé af undersøgelsen findes på www.hmr.fo