Hvilke overvejelser og handlinger skal I gøre jer før og under en patientinddragende indsats for at sikre, at patienternes input bliver omsat til små og store forandringer i organisationen?
Allerede når I fastlægger formålet med at inddrage patienter og pårørende og vælger den metode, som bedst kan besvare formålet, er det en god idé at overveje, hvordan I kan omsætte patienternes feedback og input til jeres konkrete praksis. Der er overvejelser og handlinger, I kan foretage både før, I indsamler feedback fra patienterne og under selve indsamlingen. God forberedelse kan øge sandsynligheden for, at patienternes feedback og input bliver omsat til små og store forandringer i organisationen med succes.
Noget feedback fra patienter vil kræve mindre, konkrete og lokale ændringer på en afdeling (fx ændring af ordlyden i et indkaldelsesbrev eller opsætning af hylde til toiletsager på patienttoiletterne), mens anden feedback vil kræve større indsatser, der rækker ud over en afdeling (fx ændring af en kultur til at blive mere patientinddragende). Hvilke overvejelser og handlinger I skal gøre jer på baggrund af patienternes feedback, kan derfor være forskellige afhængigt af formålet og den indsamlede viden. Derudover er det vigtigt, at I overvejer, hvordan I kan tilpasse implementeringen inden for de organisatoriske og økonomiske rammer, I har til rådighed. Selvom I kun har få ressourcer til rådighed, kan udbyttet stadig udgøre et væsentligt bidrag til kvalitetsudviklingen.
Projektgruppen bag Patientinddragelsesguiden har udarbejdet en guide til implementering, der gennemgår nogle af de vigtigste forhold, I bør overveje, når I skal implementere en ny indsats på baggrund af patienters og pårørendes input.
Implementeringsguiden bygger bl.a. på interview med sundhedsprofessionelle om deres konkrete erfaringer med at sikre, at patienter og pårørendes feedback og input bliver omsat til praksis.
Implementeringsguide (Pdf - åbner i et nyt vindue)
Patientinddragelsesguiden er udviklet af Center for Patientinddragelse (tidligere: Kompetencecenter for Patientoplevelser) og DEFACTUM. Center for Patientinddragelse (CPI) har solid erfaring med implementering af resultater fra brugerinddragelsesprojekter og med evaluering af implementeringsprocesser. Vi kan derfor hjælpe med alt fra rådgivning om implementering til at forestå hele implementeringsindsatsen. Kontakt CPI eller projektlederen for Patientinddragelsesguiden, hvis du vil høre mere om mulighederne.
Læs mere om implementering