Patientkonsulenter

Patientkonsulenter er tidligere patienter eller pårørende, der ansættes på en afdeling, et sygehus eller tværsektorielt til at deltage i kvalitetsarbejdet for derigennem at sikre, at behandling og pleje i højere grad sker på patienternes præmisser. Nogle steder kaldes patientkonsulenter for peers eller brugerkonsulenter.


Video om patientkonsulenter (02:35)

Hvad er en patientkonsulent?

Patientkonsulenter er nuværende eller tidligere patienter eller pårørende, der bliver ansat på en afdeling, et sygehus eller tværsektorielt til at deltage i kvalitetsarbejdet med henblik på at sikre, at behandling og pleje i højere grad sker ud fra patienternes perspektiv. Alt afhængig af organisation og sektor kaldes patientkonsulenter noget forskelligt, fx peers, brugerkonsulenter eller patientkonsulenter. 

Hvad kan patientkonsulenter bidrage med?

Når I ansætter patientkonsulenter, får I et tæt samarbejde med personer med brugererfaring, der kan være med til at udvikle kvaliteten på afdelingen, sygehuset eller tværsektorielt. Patientkonsulenterne kan give konstruktiv kritik samt bidrage med en anden dagsorden og nye perspektiver på praksis ved eksempelvis at sætte spørgsmålstegn ved arbejdsgange, kulturen eller det tværsektorielle samarbejde.


Målgruppe

Patientkonsulenter er nuværende eller tidligere patienter eller pårørende, der afspejler patientgruppen i den organisation, hvor de ansættes. Patientkonsulenterne skal have tilstrækkeligt med ressourcer til at kunne varetage en egentlig ansættelse og være tilstrækkeligt afklarede omkring egen situation til at kunne være talerør for andre patienter og pårørende. 

Ressourcer

Patientkonsulenter kan ansættes på frivillig basis eller aflønnes. Erfaringer viser, at antallet af timer, som patientkonsulenten ansættes til, varierer fra 2 - 25 timer ugentligt og kan være afhængig af opgaver samt den enkelte patientkonsulents overskud. I skal afsætte ressourcer til den indledende forberedelse i forbindelse med rekruttering af patientkonsulenter, ansættelsessamtaler og introduktion til opgaven. Når patientkonsulenterne er ansat skal I afsætte ressourcer til koordinering, supervision og opfølgning. I kan overveje at søge eksterne midler til aflønning af patientkonsulenterne og til fx at finansiere en projektleder eller frikøbe internt personale til rollen.

Yderligere information

  

Beskrivelserne af metoderne i Patientinddragelsesguiden bygger på observationer og interview med patienter, pårørende og personale fra de 5 regioner i Danmark, der har erfaring med at anvende metoden i praksis.

Hvis du vil vide mere om Patientinddragelsesguiden eller har spørgsmål til metoderne, kan du kontakteKompetencecenter for Patientoplevelser Kompetencecenter for Patientoplevelser



Andre søgeord: erfaringskonsulenter | peer-guides | patientambassadører | patientinddragelse | brugerinddragelse

Redaktør