Workshop

I en workshop med patienter og evt. personale samarbejder deltagerne om idéudvikling, afprøvning og forbedring af fx patientrettede tiltag, så de bedst imødekommer patienternes behov og præferencer. Fordelen ved en workshop er, at deltagerne kan inspirere hinanden, diskutere og løse en defineret opgave i fællesskab på baggrund af deres forskellige erfaringer, holdninger og idéer.

Video om workshop (02:21 min.)


Hvad er en workshop?

Ved en workshop samles en gruppe patienter, pårørende og personale for sammen at diskutere og komme med løsningsforslag til en defineret opgave. En workshop er en gruppeproces,  hvis resultat eller udbytte kan være fastsat på forhånd (fx at der skal udarbejdes en vision). Det konkrete indhold (fx hvordan visionen skal lyde) skabes i interaktionen mellem deltagerne på workshoppen.

Hvad kan workshops bidrage med?

På grund af gruppeprocessen åbner en workshop op for, at deltagerne kan inspirere hinanden og indgå i dialog om, hvordan I fx skræddersyr et tiltag, så det bedst muligt imødekommer patienternes behov og præferencer. På den måde kan I på kort tid få nuanceret og kvalificeret idéer, produkter eller tiltag fra både patienter og personalets perspektiv.


Sk

Målgruppe

Det er vigtigt, at I overvejer, hvilke deltagere, der bedst muligt kan bidrage til workshoppen. Som udgangspunkt kan de fleste patienter inddrages gennem en workshop, heriblandt også psykiatriske og kognitivt udfordrede patienter. Det er muligt, fordi metoden har en form, der i vid udstrækning kan tilpasses den enkelte patientgruppe, og som tillader den enkelte patient at deltage på egne præmisser, fx ved at medbringe støttepersoner og deltage i forskellig grad.

Ressourcer

Selve afholdelsen af workshoppen er ikke så ressourcekrævende, men det tager tid at forberede workshoppen. De forberedende møder, hvor I udarbejder drejebog for workshoppen, er den mest ressourcekrævende del af processen i forhold til tid og aflønning af personale. Der ligger også en opgave i at følge op på workshoppen, hvor I bearbejder alle input og formidler resultaterne. I kan desuden vælge at servere forplejning under workshoppen, at dække de deltagendes transportudgifter samt give dem en erkendtlighed for deres deltagelse.


Yderligere information


Beskrivelserne af metoderne i Patientinddragelsesguiden bygger på observationer og interview med patienter, pårørende og personale fra de 5 regioner i Danmark, der har erfaring med at anvende metoden i praksis.

Hvis du vil vide mere om Patientinddragelsesguiden eller har spørgsmål til metoderne, kan du kontakte Kompetencecenter for PatientoplevelserKompetencecenter for Patientoplevelser


Andre søgeord: brainstorm-workshop | idéudviklings-workshop | prioriterings-workshop | innovations-workshop | forbedrings-workshop | scenarie-workshop | fremtids-workshop | konsensus-workshop | co-creation | hackaton | patientinddragelse | brugerinddragelse

Redaktør