Hvad betyder Sundhedsplatformen for fagfolk?

Med Sundhedsplatformen samles patientoplysningerne ét sted. Det giver personalet et bedre overblik over patientforløb og undersøgelser – på tværs af afdelinger, hospitaler og regioner. 


Øget fokus på patienten

Sundhedsplatformen fjerner en masse dobbeltarbejde. Personalet skal kun logge på ét system, indtaste data ét sted og slipper for at lede efter data i forskellige systemer og papirer. Det betyder mere tid til patienten. Ved hjælp af nye mobile enheder er det muligt at skrive i journalen og slå op i Sundhedsplatformen, mens patienten er til stede. På den måde kan patienten spørge, hvis noget er uklart og få hurtigt svar.

Sammenhæng i behandlingen

Alle faggrupper arbejder i samme system, og data opdateres konstant. Personalet har altid de nyeste data til rådighed, så de fx hurtigere kan få svar på blodprøver, scanninger og røntgenbilleder. Én fælles patientjournal giver også personalet nem adgang til tidligere undersøgelser og prøvesvar.

Hjælp til diagnosticering og behandling

Sundhedsplatformen understøtter valg af behandling og giver overblik over, hvad der skal følges op på. Det kan bl.a. sikre, at prøvesvar ikke overses. Desuden er retningslinjer for fx sårbehandling og medicinering lagt ind i systemet, så patienterne er sikret korrekt behandling uanset, hvor de befinder sig.

Sundhedsplatformen tilhører en ny generation af 'intelligente' patientjournaler. Ved en række diagnoser giver systemet automatisk en beskrivelse af anbefalet medicin og undersøgelser. Eksempelvis advarer systemet, hvis der er tegn på fx problematiske medicindoser. Dermed kan systemet bidrage til at reducere utilsigtede hændelser.




Redaktør