Om Sundhedsplatformen

Sundhedsplatformen er patientjournalen i Region Hovedstaden og Region Sjælland.

Sundhedsplatformen blev indført på alle hospitaler i Region Hovedstaden og Region Sjælland i perioden fra maj 2016 til november 2017. Sundhedsplatformen forbinder mere end 30 systemer og samler alle de funktioner, personalet bruger mest; fx ved medicinering, dokumentation, stuegang, operationsbooking og bestilling af laboratorieprøver.

Med Sundhedsplatformen arbejder alle faggrupper i samme system. Et fælles system skal gøre det nemmere at få overblik over tidligere og nuværende sygdomsforløb, så personalet kan tilrettelægge sammenhængende behandling på tværs af afdelinger, hospitaler og regioner. Sundhedsplatformen skal bidrage til bedre kvalitet, højere patientsikkerhed, øget effektivitet og større patientinvolvering.

Sundhedsplaformen er en af de største forandringer i sundhedsvæsenet i disse år, og derfor har fejl, frustration og uforudsete problemer ikke kunnet undgås. Med Sundhedsplatformen skal medarbejderne ændre arbejdsgange, roller og rutiner. Især læger, sygeplejersker og sekretærer skal arbejde på nye måder. Arbejdsgangene i sundhedsvæsenet er komplekse, og omstillingen vil derfor tage flere år.

Min Sundhedsplatform til patienter

Min Sundhedsplatform er patienternes indgang til Sundhedsplatformen. Her kan patienterne nemt følge deres behandling og fx være i dialog med sundhedspersonalet, få svar på spørgsmål, se prøvesvar, forberede besøg og booke tid til udvalgte undersøgelser. Min Sundhedsplatform findes nu også som app, så der er endnu nemmere adgang.

Det kan være forskelligt fra afdeling til afdeling, hvad patienterne kan på Min Sundhedsplatform.

Læs mere om Min Sundhedsplatform til patienter

Log ind på minsundhedsplatform.dk med NemID 


Redaktør