På webinaret Forandringskommunikation fra Ledelsesrummet fik deltagerne gode råd og vejledning til at håndtere dialog om forandring. Vi har samlet chefkonsulent i Center for Politik og Kommunikation Camilla Bugges fire bedste tips til at håndtere den modstand, som man kan opleve som leder i dialogen om forandringer.
Tip #1: Vaccine
Den første teknik handler om at ”vaccinere” sine tilhørere/medarbejdere ved at inkorporere den modstand, man forventer, i sit oplæg.
Varighed: 01:13
Tip #2 Undgå argumentationstennis
Du kan let blive fanget i ’argumentationstennis’, hvis modstanden kommer i form af en påstand, som du bare ved ikke er sand. Og man har lyst til at modargumentere. Men det kommer der sjældent noget godt ud af. I stedet skal du prøve at gøre det nemt at sige ja.
Varighed: 01:02
Tip #3 Kend din egen røde knap
Husk at ’gå ud på balkonen’, hvis nogen får trykket på din røde knap i dialogen.
Varighed: 00:56
Tip #4 Stil spørgsmål og lyt
Prøv at få uddybet, hvad modstanden handler om ved at stille spørgsmål.
Varighed: 01:14
3 hovedpointer omkring håndtering af modstand
Her får du en opsummering af Camilla Bugges gode råd til at håndtere modstand i dialogen.
Varighed: 00:46