Dialog om forandring: Tips til at håndtere modstand

Forandringsledelse kan være vanskeligt - for hvordan griber man som leder den modstand an, som kan komme fra medarbejderne i dialogen om forandring? Det kan du få hjælp til i fem ultrakorte videoklip med chefkonsulent i Center for Politik og Kommunikation Camilla Bugge.
Vent...

På webinaret Forandringskommunikation fra Ledelsesrummet fik deltagerne gode råd og vejledning til at håndtere dialog om forandring. Vi har samlet chefkonsulent i Center for Politik og Kommunikation Camilla Bugges fire bedste tips til at håndtere den modstand, som man kan opleve som leder i dialogen om forandringer.  

Tip #1: Vaccine

Den første teknik handler om at ”vaccinere” sine tilhørere/medarbejdere ved at inkorporere den modstand, man forventer, i sit oplæg.

Varighed: 01:13

Tip #2 Undgå argumentationstennis

Du kan let blive fanget i ’argumentationstennis’, hvis modstanden kommer i form af en påstand, som du bare ved ikke er sand. Og man har lyst til at modargumentere. Men det kommer der sjældent noget godt ud af. I stedet skal du prøve at gøre det nemt at sige ja.  

Varighed: 01:02

Tip #3 Kend din egen røde knap 

Husk at ’gå ud på balkonen’, hvis nogen får trykket på din røde knap i dialogen. 

Varighed: 00:56

Tip #4 Stil spørgsmål og lyt

Prøv at få uddybet, hvad modstanden handler om ved at stille spørgsmål. 

Varighed: 01:14

3 hovedpointer omkring håndtering af modstand

Her får du en opsummering af Camilla Bugges gode råd til at håndtere modstand i dialogen.  

Varighed: 00:46



Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor