Regionsrådsformand
Lars Gaardhøj (S) holder tale ved indvielsen af den nye akutmodtagelse for psykiatriske
patienter på Bornholm. Foto: Region
Hovedstaden
Mandag indviede regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S) en ny akutmodtagelse for psykiatriske patienter på Bornholm. Med den nye akutmodtagelse får bornholmerne for første gang et dedikeret tilbud til akut, psykiatrisk hjælp i nye, fysiske rammer i psykiatrien på Bornholm. Akutmodtagelsen er åben 8-22 alle ugens dage. Udenfor åbningstiden modtages patienter i akutmodtagelsen på Bornholms Hospital.
Politikerne i Region Hovedstaden afsatte sidste år afsat knap 9 mio. kr. til at styrke tilbuddet til bornholmere, som har brug for akut psykiatrisk hjælp. Mandag kunne regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S) klippe snoren til den nye akutmodtagelse og byde patienter og personale velkomne.
- At leve med psykisk sygdom kan være ensomt og hårdt – og brug for akut hjælp kan opstå, når man mindst venter det. Derfor er jeg rigtigt glad for, at vi nu kan byde patienterne indenfor i den nye akutmodtagelse, hvor psykiatere og sygeplejersker står klar til at hjælpe, når det hele ramler, siger regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S).
Bedre patientforløb
Akutmodtagelsen er indgangen til psykiatrien på Bornholm og ligger sammen med døgnafsnittet, hvor man kan blive indlagt, hvis der er behov for det. Det ligger samtidig tæt på Bornholms Hospital. Der er ansat nye læger og nye sygeplejersker, som sammen med centrets øvrige personale skal tage imod patienter i akutmodtagelsen. Samtidig fortsætter det gode samarbejde med Bornholms Hospital, så behandlingen af psykisk og somatisk sygdom koordineres tæt.
- Vi styrker tilbuddet markant med flere læger og sygeplejersker med kompetencer indenfor akut psykiatri – og vi øger samarbejdet med hospitalet, så vi sikrer, at ingen patienter bliver tabt mellem to stole. På den måde får vi skabt et stærkt udgangspunkt for gode patientforløb på tværs af psykisk og somatisk sygdom, siger centerchef Line Duelund.
Øget sikkerhed for medarbejdere og patienter
Politikerne i Region Hovedstaden har stort fokus på at styrke trygheden for medarbejdere og patienter på regionens psykiatriske tilbud, og derfor er den nye akutmodtagelse indrettet med gode muligheder for, at både patienter og medarbejdere kan trække sig fra tilspidsede situationer.
- Det meget vigtigt for mig, at vi indretter både de fysiske rammer og arbejdsgangene i den nye akutmodtagelse, så alle kan være trygge ved at gå på arbejde og være patient, siger regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S).
Samme tilbud på Bornholm som i resten af regionen
Med den nye akutmodtagelse får bornholmerne et tilbud, som matcher det tilbud, der er i resten af regionen.
- Det er meget glædeligt, at vi nu har fået muligheden for at modtage mennesker med akutte psykiatriske tilstande direkte hos os selv og modtage dem i beroligende og specialdesignede rammer og med erfarent psykiatrisk personale fra starten af behandlingen. Det er en geografisk ligestilling for de bornholmske patienter, at de nu vil have samme gode tilbud, som på den anden side af vandet, siger cheflæge på Bornholm Kristine Eimose Waagstein