Flere letbaner i hovedstadsområdet

​Ny analyse viser potentialet for flere letbaner i hovedstadsregionen. Flere letbaner er både en billig og effektiv måde at komme trængslen til livs i hovedstaden.   

​​​​

I mange europæiske storbyer er el-drevne, støjsvage og hurtige letbaner på vej frem. De moderne "sporvogne" er både erstatning for busser, men også et supplement til metro, S‐tog og regionaltog.

I hovedstadsregionen er letbanen langs med Ring 3 fra Lundtofte til Ishøj tæt på at blive til virkelighed med et passagergrundlag, der bliver større end kystbanen. Det viser den netop fremlagte udredning fra Ringby – Letbanesamarbejdet.

I Trængselskommissionens idékatalog lægges der op til, at et sammenhængende letbanenet i hovedstadsområdet skal undersøges.

Nu viser en ny analyse af potentialet for flere letbaner i hovedstadsregionen, udført af DTU Transport, at vi vil kunne anlægge et helt net af letbaner til samme pris som en metrolinje.

Rapporten og resuméet i linket til højre er et bidrag til debatten om trængselsproblemerne i hovedstadsområdet. I Region Hovedstaden mener vi at vi bør satse på letbanen. Letbanen kan være med til at dæmme op for lange bilkøer og trafikpropper, skabe et renere miljø og ikke mindst være et ansigtsløft i den kollektive trafik.

Redaktør