Ekspertens råd til videokonsultationer

​Hvad skal du være særlig opmærksom på, når du holder videokonsultationer med patienter eller borgere?
Psykolog ved Aarhus Universitetshospital, Ditte Hoffmann Frydendal arbejder til dagligt med videokonsultationer og har i sin ph.d. set på effekten af dem. Hun holdt oplæg på vores første webinar om digital patientkommunikation. Få hendes gode råd her. 

Videokonsultationer kan og skal ikke erstatte al fremmøde behandling

Jeg oplever, at man som kliniker er bange for, at alt behandling nu skal omlægges til video. Det er jeg som forsker på området på ingen måde fortaler for. Videokonsultationer skal give mening! I skal se på, hvad det er for nogle patienter eller borgere, I har med at gøre. Dernæst hvad er formålet med kontakten? Og hvad er fordele og ulemper ved at flytte den type kontakt over til videokonsultationer.
Nogle gange er fordelene åbenlyse, for eksempel hvis patienten har meget langt til behandling og blot skal have en simpel overlevering. Andre gange handler det måske om en følsom samtale, hvor det er vigtigt at kunne være i et fysisk rum for give den information. 
Så tag en drøftelse af, hvilke typer ydelser, der egner sig til videokonsultation i jeres kontekst. Og spørg patienterne: "Hvad foretrækker du?" 

Vi kan nå nogle patienter bedre med videokonsultationer

Det er altid vigtigt at være opmærksom på patienternes motivation for at bruge videokonsultation, og om brugen af video kan hjælpe patienterne med at overkomme en barriere for behandling.
For nogle kan det være den geografiske afstand, mens andre kan føle sig stigmatiserende ved at møde op. Generelt oplever patienterne, at det er trygt at sidde derhjemme, når de skal tale om ting, der er svære.
I vores undersøgelse af patienter med helbredsangstangst svarede 72 procent, at de oplevede en meget god kontakt til behandleren under en videokonsultation og ingen oplevede kontakten som dårlig. Og i løbet af samtalen "glemmer" mange patienter faktisk, at det foregår over video.

Øvelse gør mester

Det er vigtigt at gøre sig klart, hvordan en videokonsultation er anderledes end et fysisk møde. For eksempel er der meget patienten og du ikke kan se udenfor skærmen. Vær derfor eksplicit omring forholdene: Spørg om han/hun sidder alene i rummet, fortæl om du gør, og om du skriver ting ned undervejs. Spørg også: "Hvordan har du det med, at vi skal tale sammen over video?"
Hvis du vil give patienten oplevelsen af øjenkontakt, skal du kigge ind i computerens kamera, samtidig med, du følger med i, hvad patienten siger og gør, og det kræver noget øvelse. Derfor kan det være en god idé at øve sig i at gennemføre en konsultation over video sammen med sine kolleger. For eksempel hvordan du byder velkommen til en session og får italesat de ting, der er anderledes. De første fem-ti minutter er nemlig de vigtigste, når du skal sætte rammen for en god videokonsultation.  

Vores webinarer om digital patientkommunikation

Redaktør