Familie kører på ferie sydpå i elbil

Familie går imod den almindelige opfattelse af, at elbiler kun er bybiler og kører mere end 2.600 km. ned igennem Europa på sommerferie
​​​​​Familien Thomsen i Brønshøj besluttede, at årets bilferie sydpå skulle foregå i familiens elbil. Martin Messer Thomsen arbejder med elbiler til daglig. Alligevel blev han overrasket, da fruen mente, at turen sydpå skulle foregå i elbil. Sådan blev det.

Nu var det på tide at få testet, om ikke en elbil kunne klare opgaven og finde ud af, hvordan turen ville være sammenlignet med en benzinbil. 

Bilferien blev nøje planlagt hjemmefra, ikke mindst med hensyn til opladningssteder. Det viste sig, at netværket af hurtig opladningsstationer i Tyskland på nuværende tidspunkt ikke er tilstrækkeligt til, at turen igennem Tyskland kan gennemføres i elbil. Den første del af turen blev derfor med biltog til Bern.

For turen i elbil valgte familien en konservativ tilgang til opladning, hvor de mulige opladningssteder blev brugt for at minimere risikoen for at gå i stå. Alt gik som planlagt uden kriser eller behov for assistance. .

Far, hvornår er vi der?

Et klassisk spørgsmål på ferieturen. Et spørgsmål, som ikke umiddelbart kan besvares med samme præcision, som man kunne ønske sig, og som er muligt ved rejse i en benzindrevet bil. Svaret afhænger nemlig af, hvordan det går. Naturligt nok, men der er flere ubekendte, når turen foregår i elbil. Det afhænger af, om de oplyste ladestandere reelt er der, og om de virker eller er optaget. Det kan forlænge rejsetiden med flere timer og altså påvirke svaret på spørgsmålet.

”Man skal være indstillet på eventuelle udfordringer og en vis usikkerhed, men er ønsket at opleve verden og tage det afslappet, og som det kommer, er det fint. Vi har bevist, at det kan lade sig gøre”, udtaler Martin efter hjemkomsten til Danmark.

​Bjergkørsel er en fornøjelse i elbil

Turen gik videre til Schweiz og Østrig, hvor der for alvor blev budt på bjergkørsel. For passagererne er det mere komfortabelt at køre i bjerge i en elbil kontra en benzinbil, fordi der ikke sker de samme ryk, som man oplever ved gearskift i en benzinbil. En elbil har ingen transmission, og kørslen sker derfor gnidningsfrit. 

Herudover er der ingen motorstøj i elbilen, og bilen regenererer strøm på vej ned af bjerget og genvinder dermed noget af den forbrugte energi. 

”Vi er på intet tidspunkt gået på kompromis med vores ønsker på denne ferie. Vi har gjort det,​​​ vi ellers ville have gjort, hvis turen var kørt i vores benzinbil. Der er ikke noget på denne tur, der har afskrækket os fra at gentage det”, siger Martin begejstret.

Efter den vellykkede bilferie i elbil er familiens benzinbil nu sat til salg, og skal skiftes til elbil nr. 2 i familien.


Redaktør