Mobilitet og elbiler

​I mange tilfælde kan privat pendlertrafik til og fra arbejde klares med en elbil.​

Når borgerne i hovedstadsregionen skal fra et sted til et andet, foregår det i høj grad i bil, både til og fra arbejde og i fritiden. Bilen er for mange en praktisk nødvendighed eller et gode, som de ikke ønsker at give afkald på. De fleste bilejere kan lide tanken om at kunne køre lige derhen, hvor de vil, uden begrænsninger. 

Region Hovedstadens analyser viser, at 85 procent af hovedstadsregionens bilpendlere vil kunne klare den daglige tur til og fra arbejde i en elbil og have tilstrækkelig kapacitet til også at klare dagens øvrige småærinder. Hvis bilpendlerne fik mulighed for at oplade deres elbil på arbejdspladsen, ville 95 procent af alle dem, der i dag kører i bil til og fra arbejde, kunne skifte til en elbil. ​Så for mange er der ikke grund til at bekymre sig om, om en elbil har en for begrænset rækkevidde til deres behov.

Elbilers rækkevidde

Når man skal se, hvor lang en rækkevidde en elbil har, skal man kigge efter  en europæisk standard, kaldet NEDC (New European Driving Cycle). Den beskriver en standardiseret testprocedure for bestemmelse af energiforbruget for biler.  Det er den samme procedure, der anvendes for alle biler uanset drivmiddel. 

Rækkevidde efter NEDC standarden er en vejledende angivelse af, hvor langt bilen kan køre på en opladning under ideelle forhold. I praksis vil rækkevidden være noget kortere - mellem 50 og 80 procent.

​Typer af elbiler

Battery Electric Vehicles (BEV):

Et batteri-elektrisk køretøj eller en batteridreven bil, der udelukkende kører ved hjælp af en elektromotor med tilhørende batteri og ladeapparat f. eks. Nissan Leaf og Vw e-Golf. 

Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV):

En bil drevet ved en kombination af en forbrændingsmotor og en batteridrevet elmotor. En plug-in kan tilsluttes elnettet, heraf navnet f. eks. BMW i3 REX og Chevrolet Volt.

Redaktør