Anette Lykke Hindhede

Seniorforsker​​, lektor, ph.d.
Tilknyttet UCSF siden 2022 | Tlf. 26 85 19 17 | anette.lykke.hindhede@regionh.dk

Professionel baggrund: Sygeplejerske
Uddannelsesbaggrund: Pædagogik (kandidat) og pædagogisk sociologi (ph.d.)
Forskningsmetoder: primært kvalitative men også multipel korrespondanceanalyse (MCA) og social netværksanalyse (SNA)
Fokusområder: Min forskningsmæssige specialisering er pædagogik og sundhed. Min forskning integrerer uddannelse (lærings- og kompetenceteorier, didaktik), sociologi (magt, velfærdsstat, professioner, institutioner og deres historie) og sundhed/sygdom (kroppen, sygdom, patienter, pårørende). Dette understøttes af et stærkt fokus på teoretiske, empiriske og metodiske refleksioner. 
Projekter jeg deltager i blandt andet inspireret af sociologisk teori om professioner, som har til formål at transformere, hvordan teams arbejder sammen for at forbedre pleje og behandling Samarbejdspartnere/netværk: Nationale og internationale forskere og netværk; ex BSA Bourdieu Study Group og LCT Nordic Network

​Udvalgte publikationer​​

  1. ​​Aagaard-Hansen J, Hindhede AL, Terkildsen Maindal H. A conceptual framework for selecting appropriate populations for public health interventions. Front Public Health 2023;11:01-06. doi: 10.3389/fpubh.2023.1161034.
  2. Hindhede AL, Højbjerg K. Disciplinary knowledge, pedagogy, and assessment in non‐university marine engineering education: consequences for student academic success. Teach High Educ 2022:1-16. doi: 10.1080/13562517.2022.2067746.
  3. Hindhede AL, Andersen V. Homologies between sets of healthcare professionals’ collaborative working practices in hospitals. In: Robinson S, Ernst J, Larsen K, Thomassen OJ, eds. Pierre Bourdieu in studies of organization and management. London: Routledge; 2022. p. 176-194. doi: 10.4324/9781003022510​.
  4. Hindhede AL, Højbjerg K. How teachers balance language proficiency and pedagogical ideals at universities in indigenous and postcolonial societies: the case of the University of Greenland. J Lang Identity Educ 2022;21(6):439‐452. doi: 10.1080/15348458.2020.1832496​.
  5. Larsen K, Hindhede AL, Larsen MH, Nicolaisen MH​, Henriksen FM. Bodies need yoga? No plastic surgery! Naturalistic versus instrumental bodies among professions in the Danish healthcare field. Soc Theory Health 2022;20(1):1-20. doi: 10.1057/s41285-020-00151-z​.
  6. Hindhede AL. Medical students’ educational strategies in an environment of prestige hierarchies of specialties and diseases. Br J Sociol Educ 2020;41(3):315‐330. doi: 10.1080/01425692.2019.1703645​.
  7. Hindhede AL, Larsen K. Prestige hierarchies of diseases and specialities in a field perspective. Social Theory & Health 2019;17(2):213-30. doi: 10.1057/s41285-018-0074-5.
  8. Hindhede AL. Neighbourhood renewal, participation, and social capital in deprived areas: unintended consequences in a Nordic context. Eur Soc 2016;18(5):535‐59. doi: 10.1080/14616696.2016.1226375​.
  9. Kure‐Biegel N, Schnohr CW, Hindhede AL, Diderichsen F. Risk factors for not completing health interventions and the potential impact on health inequalities between educational groups: a mixed method study from Denmark. Int J Equity Health 2016;15(1):54. doi: 10.1186/s12939-016-0344-6. PMID: 27029463
  10. Hindhede AL. Prediabetic categorisation: the making of a new person. Health Risk Soc 2014;16:600‐614. doi: 10.1080/13698575.2014.969688​.




Redaktør