Henriette Berthel, Mette Aas Jacobsen og Thippe Møller, der er medlemmer af UNGEPANELERNE I DANMARK, har tirsdag den 1. juni 2021 et debatindlæg i Altinget. Indlægget handler om, at den mentale sundhed skal prioriteres i somatikken. Deres bøn er følgende:
”Der er behov for, at trivsel er et fast punkt på dagsordenen – og ikke kun som afkrydsningsfelt. Vi har brug for at blive mødt som andet end en patient med en somatisk sygdom, der kan måles og vejes. Vi har brug for at blive anerkendt som et helt menneske. I særdeleshed som ung med langvarig sygdom er det så vigtigt at finde sin plads i sundhedsvæsenet, når sygdommen vil følge én længe eller hele livet.”
Debatindlægget kan læses i sin fulde længde på
Altingets hjemmeside.