
Til efteråret rejser Ungepanelerne i Danmark rundt til udvalgte hospitaler i landets fem regioner. Her afholder vi 'pop-up'-dage i somatikken og psykiatrien, hvor vi vil spørge unge patienter mellem 15 og 29 år ind til deres behov og ønsker til sundhedsvæsenet, og hvordan vi bedst kan skabe muligheder for at få deres stemmer hørt fremover.
Øget diversitet er i fokus
Baggrunden for projektet er, at der aktuelt er en overvægt af unge kvinder med etnisk dansk baggrund og en gymnasial uddannelse, der er engageret i ungepanelarbejdet lokalt såvel som nationalt. Det stemmer ikke overens med Ungepanelerne i Danmarks mål om aktiv og konsekvent brugerinddragelse, hvor et bredt udsnit af unge er repræsenteret. Med projektet sigter vi derfor mod at høre flere af unges stemmer, så de kan blive inddraget i vores arbejde.
Følg med i projektets fremdrift
Projektet er finansieret af Danske Regioner og løber frem til udgangen af året. Du kan holde dig opdateret om projektets aktiviteter her på siden, hvor vi jævnligt vil dele nyheder. Vi forventer at kunne lancere resultaterne medio december 2024.
Vi glæder os til at få nye indsigter i vores arbejde mod at skabe et ungevenligt sundhedsvæsen, der repræsenterer unge patienters behov og ønsker på tværs af baggrunde, diagnoser og landsdele.