Systematisk litteraturstudie om VR i rehabilitering

​VihTek har bidraget til et systematisk litteraturstudie inden for VR i rehabilitering. I studiet problematiseres det, at der i forskningen ikke skelnes mellem Immersiv VR, hvor brugeren har et headset på, der dækker hele synsfeltet, og ikke-immersive løsninger, der foregår via spilkonsoller og lignende.

Vent...

En væsentlig pointe i litteraturstudiet er, at man inden for forskningen bruger termen VR meget bredt. Det vil sige, at både immersive løsninger og ikke-immersive løsninger begge bliver betegnet som VR.

Fælles terminologisk anvendelse

Den klare anbefaling er, at man i forskningen fremadrettet er nødt til at adaptere en stringent, fælles terminologisk anvendelse. Problemet slører de konkrete erfaringer fra andre erfaringer, gør det svært at lave kliniske anbefalinger og retningslinjer, samt kan risikere at ende med at blokere for nogle af fremtidens gode designs/udviklinger

Immersiv vs. ikke-immersiv VR

  • Immersive løsninger: Ved brug af immersive løsninger har man ofte et headset på, der dækker hele ens synsfelt (fx HTC VIVE, OCULUS og PICO).
  • Ikke-immersive løsninger: Brug af ikke-immersive løsninger foregår via spilkonsoller og lignende (fx Wii).

Den systematiske litteraturgennemgang er et led i et 3-årigt forskningsprojekt finansieret af Frederiksberg Kommune og hovedforfattet af Emil Rosenlund Høeg fra Multisensory Experience Lab, Aalborg Universitet København, Department of Architecture, Design & Media Technology.

Artiklen kan læses her og har du spørgsmål til indholdet kan du kontakte Emil Rosenlund Høeg.

Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor