​​

Sådan taler du med dit barn om svære ting

​Det er ikke altid nemt at få talt med sit barn om de svære ting i livet eller om ting ved barnet, som bekymrer dig som forælder. Her får du et værktøj til at åbne op for en samtale med dit barn om de ting, der bekymrer eller er svære at tale om.

Metoden er inddelt i 5 trin

Metoden er hentet fra Kræftens Bekæmpelse.
 

1. Beskriv for barnet, hvad du har lagt mærke til


’Jeg har lagt mærke til, at du er mere stille, ikke leger så meget, som du normalt gør’ eller
Jeg har lagt mærke til, at du er tit bliver irriteret’ eller
’Jeg har lagt mærke til, at du bliver lidt stille, når jeg taler om, at jeg kan dø af min sygdom – at du helst ikke vil tale om det’

2. Del din opfattelse af, hvorfor du tror det sker

Giv gerne flere eksempler, så barnet eller den unge kan vælge det, der passer bedst:

’Jeg tror det handler om, at du er rigtigt bekymret for …’ eller
Jeg tror det handler om, at fars sygdom fylder meget, og at der derfor er mindre overskud, og det er rigtig irriterende og hårdt’ eller
’Jeg tror det handler om, at det er svært at forstå hvad, det betyder. Det kan også være, fordi du bliver meget ked af det og ikke vil tænke på det’

Børn og unge har nemmere ved at forholde sig til dine fortolkninger af situationen end ved selv at skulle forholde sig til, hvorfor han/hun fx er irriteret. 

Evnen til at lave fortolkninger af ens egne reaktioner og adfærd kræver modenhed; men barnet/den unge kan ofte godt forholde sig til de mulige fortolkninger, som du kan give, og vurdere om, der er en, som er den rigtige.

3. Hvad tænker du om det, jeg siger?

Invitér barnet eller den unge til at fortælle om de fortolkninger, du har lavet: 
’Hvad tænker du om det, jeg har sagt?’ eller ’Lyder det rigtigt, det jeg siger?’

De mindre børn kan med fordel hjælpes på vej ved at tegne det, som de gerne vil fortælle eller udtrykke: ’Kan du tegne det, du tænker (om det, jeg har sagt)?’ 

Når børn tegner, kan nogle af de tanker og følelser, som børn har svært ved at sætte ord på, komme frem.

4. Anerkend barnets reaktioner

Anerkend det, som barnet eller den unge fortæller, og at han/hun har det på den måde:

’Det er helt normalt at føle sådan’ eller
Jeg kender (har hørt om) flere, der havde det på samme måde’ eller
’Det er helt ok at have de følelser og reaktioner’ eller
’Jeg kan godt forstå, at du har det sådan, når der er mange nye ting at tænke over, og man bliver både bange og ked af det, når man får at vide, at mor skal dø. ’

5. Tal sammen - hvordan kan barnet eller den unge få hjælp

Få øje på muligheder for, at barnet eller den unge kan blive hjulpet med at få det bedre igen:

’Vil det være en hjælp, hvis….’ Eller
’Hvad tror du ville gøre det lettere at tale om det, du går og tænker på?’


Læs mere om hvordan du kan tale med dit barn om sygdom



Redaktør