Gå til hovedindhold

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Grønnere laboratorier og diagnostik

Diagnostik er en central opgave i sundhedsvæsnet. På hospitalerne arbejder vi med at mindske den CO2-udledning som er forbundet med billeddiagnostikken og laboratorieområdet.

​Hvad 

Indsatsen fokuserer på at gøre diagnostikken grønnere. Diagnostik omfatter en bred vifte af laboratoriespecialer og billeddiagnostiske afdelinger, som leverer prøvesvar til klinikere både på hospitaler og i primærsektoren. Alle patientforløb på Region Hovedstadens hospitaler indeholder en diagnostisk udredning eller monitorering af en behandling. Det anslås, at billeddiagnostikken og laboratorieområdet står for omtrent 1 % af Region Hovedstadens samlede CO2 udledning på ca. 1,1 mio. tons CO2. 

​Hvorfor 

Med indsatsen vil vi reducere antallet af analyser og diagnostiske billeder, som ikke bidrager med værdi for patienten.  

Diagnostikken er under konstant udvikling. I takt med at udvalget af produkter øges, og vi får hurtigere og mere præcise analyser og undersøgelser, er forbruget steget. Ofte bliver der bestilt standardpakker med analyser, hvor ikke alle prøver nødvendigvis er relevante.  Der kan også ske gentagne og unødvendige analyser af samme patient, som ofte skyldes manglende koordinering mellem forskellige rekvirenter.  

Det høje antal analyser og undersøgelser bliver udført på ressourcekrævende medicoteknisk udstyr, der kræver en mængde forskellige kemikalier og emballering og forsendelsesemballage.  

​Hvordan 

For at reducere CO2-udledningen fra det diagnostiske område, undersøger vi tiltag inden for følgende spor: 

​​​​​​​​​Effektivisering af laboratoriedrift:  

Arbejde med laboratoriernes kapacitetsudnyttelse og drift p​å tværs af regionen – herunder især et fokus brugen af det medicoteknisk udstyr. 

​Reduktion af forbrug og spild:  

Optimering af bestillinger og lagerstyring for at mindske brugen af engangsprodukter som f.eks. blodprøverør. 

​Reduktion af unødvendige analyser/undersøgelser:  

Analyse af rekvireringsmønstre og incitament-strukturer for at identificere og minimere unødvendige analyser og undersøgelser. Dette kan f.eks. ske ved hjælp af pop-up advarsler, når der bestilles i Sundhedsplatformen og ved at justere standardpakker i samarbejde med de kliniske afdelinger. 

​Skift til flergangsprodukter:  ​​

Implementering af flergangsprodukter i stedet for engangsprodukter, hvor det er muligt. 

​Mere klimavenlig transport og emballage:  

Optimering af forsendelse af prøvemateriale ved brug af eksisterende transportmidler, som cykeltransport og genanvendelse af emballage. 


 Indsatsens forankring  

Indsatsen drives af Diagnostisk Center på Rigshospitalet med makkerhospitalerne Herlev-Gentofte og Amager-Hvidovre, der bidrager til udviklingen og kvalificeringen af anbefalinger og tiltag.  

​​Region Hovedstaden, med Rigshospitalet i spidsen, er samtidig lead-region for den nationale grønne indsats laboratorier og diagnostik. Det er en del af den fællesregionale strategi for grønne hospitaler, der blev vedtaget af Danske Regioners bestyrelse i december 2023. I samarbejde med de andre regioner, er opgaven at afdække eksisterende viden og løsninger, analysere og ideudvikle, videndele, involvere og sparre samt sikre udbredelse af klimatiltag på området.  

Projekter og indsatser koordineres med Rigshospitalets grønne sekretariat, som både er ledelsesforankret og har repræsentanter på tværs af flere afdelinger bl.a. hygiejneorganisationen. 

​Kontaktpersoner 

 ​



Sidst opdateret:
Redaktør
Klik for at scrolle op eller ned p� siden G� til toppen af siden