Gå til hovedindhold

​​​​​

Klimaindsats for bæredygtigt byggeri - tværregionalt samarbejde

​Region Hovedstaden er lead-region på klimaindsatsen om Bæredygtigt Byggeri. Indsatsen er én ud af de 10 udvalgte indsatser, der er beskrevet i Danske Regioners strategi ”Grønne Hospitaler”. 

​Renovering, genbrug og mindre råstofforbrug

Vi har fokus på at renovere og transformere bygninger eller bygningsdele i stedet for at bygge nyt. Vi vil øge andelen af genbrug og genanvendelse af byggematerialer og byggeprodukter, og sænke forbrug af primære råstoffer og CO2-udledningen fra byggeri, renovering og drift. 

Kortlægning, test og udvikling af værktøjer

Det vil vi bl.a. gøre ved at kortlægge ressourcer før nedrivning, optimere samarbejds- og byggeprocesser samt sætte øget fokus på miljøkrav, minimeret forbrug af kemikalier og forbedret indeklima. Vi vil teste og udvikle værktøjer, der understøtter et cirkulært materiale-flow, retvisende dataindsamling og sikrer, at grønne løsninger tænkes ind i den tidlige planlægningsfase. 

Samarbejde, videndeling og ideudviklin​g 

Som lead-region har vi et særligt ansvar i forhold til at samarbejde, videndeling og ideudvikling med de andre regioner. Vi afholder kvartalsvise netværksmøder med de andre regioner. Her deler vi erfaringer og status på vores løbende arbejde med det bæredygtige byggeri i de enkelte regioner, og har desuden et aktuelt tema på dagsordenen til drøftelse fra gang til gang. Vi inspirerer hinanden til at fremme det bæredygtige byggeri, og drøfter hvordan vi bedst muligt skalerer de gode løsninger. 





Sidst opdateret:
Redaktør
Klik for at scrolle op eller ned p� siden G� til toppen af siden