Sofie Torp Aafloey Vagnholm, souschef for ledende lægesekretær, registreringsansvarlig og ikke mindst grøn ambassadør i Akutafdelingen på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, er fyldt med grøn entusiasme, der smitter.
"Vi havde alle argumenterne for at afskaffe brugen af lejepapiret, så vi fjernede det. Vi lavede simpelthen en aftale med vores indkøbsafdeling om, at vi ikke købte mere. Vi meldte det ud i afdelingen, og brugte lageret op," fortæller hun
Afdelingens arbejde med at indarbejde grønnere vaner og processer er i høj grad noget, som Sofie og kollegerne har stået for, og med opbakning og støtte fra afdelingsledelsen. Akutafdelingens chef- og afdelingsledelse er meget støttende i grønt arbejde.
Akutafdelinger generelt bruger helt naturligt mange ressourcer og forurener meget. Så der var nok at tage fat på ifølge Sofie, og lejepapir var noget af det første, der stod for.
"Vi har meget lejepapir - alle steder, også i lægevagten. Og der er faktisk ikke behov for så meget. Så jeg tog en runde med hygiejnesygeplejersken, som sagde, at det er okay at tørre lejer af," siger Sofie Vagnholm.
Det var det letteste
De fjernede lejepapiret og stoppede med at købe mere. De brugte lageret op, og derefter var det slut med lejepapiret.
"Og det var klart det nemmeste – at vi bare stoppede. Vi havde argumenterne og tallene klar på alt fra data på indsatsen, hygiejneregler, indkøb og alternativer til lejepapir," fortæller hun.
Vant til forandringer
Der opstod hverken ramaskrig eller revolutioner fra kollegerne, hvilket man måske godt kunne have forestillet sig.
"Vi havde forventet modargumenter, men det gik uden problemer. Vi er en personalegruppe, der er udsat for og vant til mange ændringer i et dynamisk arbejdsmiljø. Det kan måske opleves helt anderledes på et for eksempel sengeafsnit," medgiver hun.
"Det bruger vi ikke mere"
Kommunikationen om farvellet til lejepapiret støttede op om det overordnede grønne budskab, og det skulle også hjælpe de kolleger, der har det svært ved forandringer. Men hver gang kunne Sofie Torp Aafloey Vagnholm henvise til argumenterne for ikke at bruge lejepapir, og vigtigst - at det ikke ville gå ud over patientsikkerheden eller arbejdsmiljøet.
Nu har afdelingen en 'grøn landingsbane', som Sofie og kollegerne er klar til at lande flere grønne projekter på. Og den landingsbane skal nok få masser af trafik, for Sofies ønskeliste er lang.
Foruden opgøret med lejepapiret har afdelingen også arbejdet med:
- Patienttoilettasker. Afdelingen hjælper patienter med at pakke en taske med nødvendige personlige ejendele til indlæggelse. Projektet er på stand-by.
- Der har været forskellige iltmasker i hhv. akutafdelingen og i ambulancerne. Nu er de er de overgået til samme løsning.
Sofies bedste råd til dig, der vil have en grønnere afdeling – og hvad du skal være opmærksom på:
Gode råd:
- Giv ikke op! Tro på, at det er en vigtig kamp – det giver mening i det store billede. Hvis vi alle slår pjalterne sammen.
- Se potentialet i de små ting, og stil dig kritisk.
- Det er vigtigt at have allierede, for det er vigtigt at være flere om at tage fat, når man skal i gang med at se kritisk på forbrug og vaner.
Det sværeste:
- Vær klar over, at der er en bureaukratisk kæde. NOGEN skal stoppe med at indkøbe fx lejepapir.
- Måske er din afdelingsledelse ikke så grønt indstillet som dig. Det er vigtigt med et godt bagland, og de skal også være villige til at prøve ting af.