Den regionale kræftplan del 2 forelægges til politisk godkendelse i regionsrådet i september 2021. Del 1 af kræftplanen blev politisk godkendt i regionsrådet i september 2020.
Se forslaget til regional kræftplan del 2
Om ny regional kræftplan
Kræftplanens del 2 er opdelt i tre spor:
- tidlig opsporing og hurtig diagnostik
- opfølgning efter kræft
- palliation (lindring).
Kræftplanen indeholder i alt 15 anbefalinger, herunder anbefalinger til fire tværgående temaer om hhv. forebyggelse af kræft, social lighed på kræftområdet, systematisk inddragelse af patienter fra start til slut samt og bedre brug af digitale løsninger og data.
Arbejdet med udkast til ny kræftplan er forankret i Region Hovedstadens politiske sundhedsudvalg og er udarbejdet med input fra blandt andet hospitaler, faglige organisationer, interesseorganisationer, kommunale repræsentanter m.v.
Den nye kræftplan erstatter regionens eksisterende kræftplan fra 2011. Planen tager udgangspunkt i et ønske om at sikre en fortsat høj kvalitet i kræftbehandlingen og gode sammenhængende patientforløb. Der er i planen et særligt fokus på patientoplevet kvalitet og effekt.
Oversigt over høringsparter
Dialogmøde 14. juni
Der blev i høringsperioden afholdt et dialogmøde om kræftplan del 2 med relevante interessenter og aktører på området den 14. juni 2021. Formålet med dialogmødet var at få bidrag til høringsversionen af kræftplanen, herunder at få deltagernes input til, hvordan planens anbefalinger kan realiseres.
Spørgsmål
Spørgsmål til kræftplanen eller høringsprocessen kan rettes til CSU@regionh.dkKontaktperson, Line Møller Rasmussen
Indkomne høringssvar