Ungeklimarådets anbefalinger fra første sæson Ungeklimarådet præsenterede sine anbefalinger for regionsrådet den 14. maj 2024 til et dialogmøde. SideindholdLæs mere om Ungeklimarådets anbefalinger (pdf, åbner i nyt vindue)Anbefalingerne er opdelt i fem underemner: "De store linjer" Region Hovedstadens Ungeklimaråd anbefaler, at regionen:Skruer op for ambitionerne for CO2-reduktionenRegion Hovedstaden bør være ambitiøs og en foregangsregion for den grønne omstilling. Derfor skal regionen satse på at være CO2-neutral i 2045 og være CO2-negativ i 2050 (inkl. scope 3*). For at nå disse målsætninger bør målet i 2030 være en CO2-reduktion på 60 procent. Måler på det løbende arbejdeDer skal regelmæssigt offentliggøres udregninger for resultaterne med CO2-reduktion for at sikre gennemsigtighed for borgerne. Og for at nå regionens klimaambitioner, skal mål fremskrives for at sikre, at de er tilstrækkelige. Kun bruger CO2-fangst*, hvis udledningen ved kilden ikke kan reduceresCO2-fangst må ikke være en sovepude for at reducere udledning af CO2. Derfor skal regionen kun bruge CO2-fangst som en løsning de steder, hvor det ikke er muligt at få udledningen til at gå i nul.Indfører en intern CO2-afgift på 1000 kr. pr. tons CO2e* stigende til 1500 kr. frem mod 2030Regionen skal indføre en pris på CO2 i sit interne regnskab. Dette gøres for at give incitament til at reducere CO2-udledningen alle steder og skabe bevidsthed omkring klimabelastningen* ved forskellige valg. Størrelsen af afgiften bør som minimum være den samme som i Københavns Kommune. Der skal desuden udarbejdes en model for, hvordan effekten på biodiversitet* skal medregnes. Regionens grønne rammer Region Hovedstadens Ungeklimaråd anbefaler, at regionen:Stopper nybyggeri på naturområderRegionen råder over store arealer, og vi anbefaler derfor, at man helt undgår at bygge nyt på områder med natur og i stedet renoverer eksisterende bygninger, eller placerer nye bygninger, hvor det ikke går ud over natur. Dermed vil regionen undgå unødigt at fjerne biodiversitet og natur, der ellers kunne være til glæde og gavn for borgere. Etablerer mere natur på overfladearealerVi anbefaler, at regionen etablerer grønne tage og facader på regionens bygninger, hvor det ikke er til ulempe for medarbejdere eller borgere, og hvor det ikke tager plads fra andre driftsformål eller etablering af solceller. Da biodiversitetseffekten isoleret set ikke vil være stor, anbefaler Ungeklimarådet at placere de grønne facader og synlige grønne tage, hvor flest borgere får glæde af synet og nærmiljøet. Grønne facader og øvrig beplantning, også indendørs, bidrager til renere luft og mere stabile temperaturer i lokalområdet, ligesom det skaber en bedre tilknytning til natur for borgere og gavner den mentale sundhed.Anvender træ frem for beton i nyt byggeriVi anbefaler, at regionen i nye byggerier bruger mere træ i de bærende konstruktioner. Vi skal i fremtiden bygge mere i træ, og regionen kan bidrage til den udvikling ved at lave fyrtårnsprojekter, som kvalificerer danske virksomheder til at bygge bærende konstruktioner i træ, og som bidrager til at etablere træ som en bæredygtig erstatning for beton.Placerer solceller på taget Vi anbefaler at placere solceller på alle af Region Hovedstadens tage, hvor det er muligt. Det er en del af anbefalingen, at solcellerne skal produceres etisk ansvarligt, og at der tages hensyn til scope 3-udledningerne ved indkøb. Ved at etablere solceller vil Region Hovedstaden også minimere brugen af energi fra biomasse*. Helhjertet naturbevarelse Region Hovedstadens Ungeklimaråd anbefaler, at regionen:Indkøber med fokus på biodiversitetRegionen påvirker indirekte biodiversiteten gennem al sit indkøb. Derfor skal regionen indkøbe varer med certificeringer*, der sikrer afskovningsfrie indkøb, og at biodiversiteten præserveres. Desuden skal regionen minimere brugen af animalske produkter. Ansætter en ansvarlig medarbejder for biodiversitetRegionen skal ansætte mindst én fuldtidsansat, som har fokus på at øge og varetage biodiversitet i regionen.Laver målsætninger og måler på biodiversitetenRegionen skal have en plan for styrkelse af biodiversiteten og naturens økosystemer. Dette skal gøres gennem ambitiøse målsætninger med konkrete tal, som skal prioriteres og måles på, så øget biodiversitet sikres og forstærkes hvert år. Dette skal gøre det muligt at sammenligne biodiversitetens tilstand ved hver måling, så de nødvendige tiltag kan igangsættes til rette tid.Værner om den eksisterende natur og øger biodiversitet i regionenDen vilde natur skal have lov til at vokse frit i regionen. Selv om de få hektarer, som regionen råder over, ikke er nok til at skabe rig biodiversitet, skal der fokuseres på at forbinde mindre naturområder til grønne korridorer ved at begrænse græsslåning, vælge hjemmehørende og selvforsynende planter, ligesom øde områder skal omlægges til vilde områder. Desuden skal arealer frisættes til vild natur.Bruger sin indflydelse til at:Begrænse brugen af sprøjtemidler og kemikalier i landbrug og industri for at forbedre biodiversiteten og borgernes sundhed. En region i bevægelse Region Hovedstadens Ungeklimaråd anbefaler, at regionen:Tilbyder firmaelcykler til regionens ansatteVi anbefaler, at regionen laver en elcykelordning, som giver alle ansatte mulighed for at få en elcykel, hvis de bor mellem 5-30 kilometer fra deres arbejdsplads. Det vil få nogle af regionens ansatte til at prøve en elcykel som alternativ transportform og forhåbentligt ændre deres transportvaner på længere sigt. Det vil fjerne udledningerne fra den alternative transportform og samtidig bidrage til region hovedstadens ansattes sundhed. For nogle vil det økonomiske incitament være den afgørende faktor for at skifte transportform og vil resultere i samme positive resultater. Til dette skal der etableres en passende mængde el-cykel-ladere på regionens arbejdspladser.Elektrificerer transport og den kollektive trafikVi anbefaler, at regionen over en årrække elektrificerer al sin transport og kollektive trafik, herunder varekørsel, ambulancer, busser og tog. Alle nyindkøb skal være elektriske. Derudover vil Region Hovedstaden være en foregangsregion og sætte et eksempel på, hvordan man som offentlig institution fører bæredygtig politik samt inspirere borgere til at vælge et bæredygtigt forbrugsmønster.Etablerer tyverisikret cykelopbevaringFor at gøre det mere attraktivt at bruge cykel som transportform anbefaler vi at lave mere tyverisikret cykelopbevaring, som det er gjort på bl.a. Flintholm og Herlev stationer. Vi anbefaler yderligere, at der bliver prioriteret placeringer, som gør det nemmere at kombinere cykel og offentlig transport. Det vil gøre det muligt at have en dyrere (el)cykel, hvilket vil få flere til at cykle i stedet for at tage bilen og flere til at bruge multimodalt transport*.Anlægger flere attraktive cykelstierVi anbefaler, at regionen i fremtiden prioriterer at placere cykelstier væk fra vejene og i stedet gennem flotte omgivelser og samtidig sørge for, at alle har tryg adgang til supercykelstinetværket* f.eks. ved at omdanne almindelige veje til 2 minus 1-veje. Det vil gøre cyklen mere attraktiv og adgangen til cykelstierne vil få yngre og ældre borgere til i højere grad at udnytte supercykelstinetværket.Bruger sin indflydelse til at:Stoppe udvidelse af vejnettetVi anbefaler, at al udvidelse af vejnettet stopper. Færre veje vil resultere i færre biler og mindre støj. Sundhedsmæssigt er der også en gevinst i forhold til, at flere vil vælge en alternativ transportform, og det vil mindske luftforureningen.Sænke hastighedsgrænsenVi anbefaler, at hastighedsgrænserne på vejene sættes ned. Særligt hvor der pt. er høje hastigheder, eller hvor mennesker opholder sig tæt på vejen. Lavere hastighed medfører en reduktion i bilers udledning og reducerer samtidig luftforurening og støj, som påvirker borgeres sundhed. Grønt sundhedsvæsen Region Hovedstadens Ungeklimaråd anbefaler, at regionen:Dyrker “grønne ambassadører” på regionens hospitalerEn ”grøn ambassadør” skal være en formel tværfaglig post forankret på alle afdelinger. Der skal afsættes arbejdstid til rollen, og der skal være mulighed for opkvalificering og løntillæg, ligesom der skal laves grønne temadage/-uger for specialer og oprettes ”grønne netværk” på hospitaler bestående af de ”grønne ambassadører” og ledelse.Gør det obligatorisk at drøfte lokale grønne initiativer til årsaftaler* og oprette en grøn søgepuljeRegionen skal sætte fokus på vigtigheden af lokale klimatiltag over for afdelings- og hospitalsledere og opfordre til, at der drøftes, hvordan de lokalt kan optimere deres grønne tiltag. Der skal desuden oprettes en pulje til grønne initiativer på afdelinger og hospitaler for at understøtte de lokale tiltag. Udbyder undervisning i planetarisk sundhed* på sundhedsfaglige uddannelserI dag har undervisning har ikke den fornødne fokus på, at klimaforandringerne har indflydelse på den menneskelige sundhed, og at sundhedssystemer forværrer klimakrisen gennem deres udledninger. Derfor skal Region Hovedstaden i højere grad kræve af fremtidige medarbejdere, at de er uddannet inden for dette emne. Derudover skal der tilbydes kurser til sundhedsfaglige i planetarisk sundhed til sundhedsfagligt personale.Indtænker grønne krav til Region Hovedstadens ForskningsfondForskning er en vigtig del af udviklingen på mange områder, inklusiv sundhedsområdet, men det nytter ikke noget, hvis forskningsresultatet øger klimabelastningen. Derfor skal der indtænkes krav i søgekriterierne til forskningsfonden om, at klimabelastningen på projektet skal afklares.Tilføjer planetarisk sundhed og bæredygtig læge- og sygeplejegerning til ForskningsstrategienRegionen bør indføre planetarisk sundhed og bæredygtig læge- og sygeplejegerning som et tema, der kan søges til i Forskningsfonden. Det vil give evidens til Region Hovedstaden, som kan understøtte den grønne omstilling. Der skal desuden øremærkes en procentdel af fondsmidlerne til forskning inden for dette tema.Øger muligheden for flergangsbrug frem for engansbrug på hospitalerSterilcentralerne bidrager til genbrug frem for engangsbrug på hospitalerne. Nedlukningen af de lokale sterilcentraler – samt bygning af nye hospitaler uden lokal sterilcentral – har ført til øget behov for og indkøb af engangsprodukter. Regionen skal stile mod større kapacitet af sterilcentraler og omlægning af flere instrumenter og maskiner til flergangsbrug. Sidst opdateret: 27. maj 2025 Redaktør Web i Center for Regional Udvikling For at kunne sende din besked, mangler du at give dit samtykke. Indtast en gyldig e-mail-adresse. Bemærk: Denne mail er ikke sikker. Din mail må derfor ikke indeholde CPR-nummer eller oplysninger om helbredsforhold.Læs, hvordan du sender sikker digital post:www.regionh.dk/digitalpost Skriv din besked: Indtast din email (skal udfyldes): Hvis du ønsker at vedhæfte en eller flere filer, skal du først logge ind. Opret en profil eller log ind Jeg giver hermed samtykke til, at Region Hovedstaden behandler oplysningerne i min henvendelse. Læs vores persondatapolitik Der er ikke registreret en emailaddresse for brugeren/gruppen