Formålet med datapakken er at give kandidater til det kommende regionalvalg et faktabaseret indblik i nogle af de væsentlige udfordringer, Region Østdanmark står overfor.
”Datapakken giver en karakteristik af og et indblik i den demografi, sundhedsadfærd og sygdomsbillede, som de enkelte sundhedsråd skal forholde sig til,” siger Lisbeth Iversen, der er direktør for Regional Udvikling og tidligere har været leder af Reformsekretariatet i Region Sjælland, indtil der primo oktober blev ændret i organiseringen af reformopgaverne.
Lisbeth Iversen er netop udpeget af de to regioners koncerndirektioner til at lede arbejdet med at få de seks østdanske sundhedsråd på plads og godt fra start.
Nuanceret, men ikke fuldstændigt billede
Pakken indeholder blandt andet data om befolkningens alderssammensætning, middellevetid, udbredelse af kroniske sygdomme, psykiatriske kontakter samt faktorer som rygning og over-vægt.
”Dermed tegner datapakken et nuanceret – men ikke fuldstændigt – billede af de forskelle, der findes mellem kommunerne, og som sundhedsrådene skal tage højde for i deres arbejde”, understreger Lisbeth Iversen.
Understøtter politisk dialog
Materialet bygger på et solidt datagrundlag og præsenteres på en måde, der kan understøtte både den politiske dialog og forståelsen af de sundhedsmæssige forskelle i regionen.
”Men vi håber da også, at ansatte, der arbejder med reformen og sammenlægningen kan bru-ge datapakken som et baggrundsdokument og en fælles vidensbase om de to regioner”, poin-terer Lisbeth Iversen.
Datapakken er udarbejdet i samarbejde mellem Region Sjælland, Region Hovedstaden og KKR (Kommunekontaktrådet) i de to regioner.
Arbejdet starter fra årsskiftet
I overgangsåret 2026 arbejder seks forberedende sundhedsråd, som skal forberede sundhedsrådenes opgaver og arbejde, der træder i kraft fra 1. januar 2027.
Sundhedsrådenes opgaver bliver at sikre mere sammenhængende patientforløb, hvor sygehuse, praktiserende læger og kommunale sundhedstilbud arbejder tættere sammen. Der vil desuden være særligt fokus på, at flere sundhedstilbud skal leveres tættere på borgerne.
Sundhedsrådene erstatter regionernes tidligere stående udvalg.