I alt berøres omkring 6.000 medarbejdere af integrationen. Hovedparten fortsætter i deres nuværende funktioner og på samme matrikler, mens en mindre gruppe fra psykiatriens centrale administration får nyt arbejdssted. Den formelle omorganisering sker 1. januar.
I forbindelse med den administrative integration arbejdes der aktuelt på at tydeliggøre afhængigheder og snitflader i den kommende organisering. I den forbindelse udarbejdes et fælles snitfladekatalog på tværs af hospitaler og koncerncentre, som skal skabe klarhed over roller, opgavefordeling og samarbejdsflader. Kataloget forventes færdiggjort ved årets udgang og bliver et centralt redskab i en fortsat god administrativ understøttelse af psykiatrien.
Sideløbende med den organisatoriske integration er der iværksat en række sundhedsfaglige spor af forskellig karakter, der skal understøtte den faglige og kliniske integration mellem psykiatri og somatik. Der arbejdes bl.a. med etableringen af Ledelsesforum for Psykiatri. Forummet skal udmønte den strategiske retning fastlagt af Hospitalsdirektørkredsen (HD) og sikre, at HD's beslutninger omsættes til konkrete tiltag. Forummet skal herved sikre et fælles ledelsesfokus på psykiatriens mål, implementering af 10-årsplanen og opfølgning på centrale indsatser for integrationen mellem psykiatri og somatik. Det forventes nedsat i ultimo 2025.Der arbejdes også med etableringen af et børne- og ungdomspsykiatrisk ambulatorium på Herlev Hospital. Målet er, at der på sigt er ambulante børne- og ungdomspsykiatriske tilbud i alle sundhedsråd. Der arbejdes også med etableringen af ny psykiatrienhed på Rigshospitalet, hvordan man kan styrke kvalitetsudvikling og forskning og der arbejdes på en fælles plan for integrationen af psykiatri og somatik i Region Østdanmark, der koordineres i tæt samarbejde med Region Sjælland.